Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL nummer 11/2016 For å si det veldig enkelt: Det er dramatisk! Men la oss begynne ved begynnelsen. Inspirasjonen til denne testen kom fra en rask opptelling på en tilfeldig parkeringsplass i hovedstaden. Det var påfallende hvor mange biler som var utstyrt med piggfrie vinterdekk. Noe mønster blant de som kjørte var umulig å spotte. Det var dyre biler og billige biler, nye biler og gamle biler, menn og kvinner. De eneste mønstrene vi kunne se, var de på gummien. Og med så mange kjørende på vinterdekk, var det dags for å finne ut av hvor ille dette kunne være. Med god hjelp fra Vålerbanen, som stilte både bane og vanningsanlegg til disposisjon for oss, tok vi med oss måleutstyret vårt, og bremset i vei. Her i redaksjonen har vi alltid hatt godt måleutstyr, som vi har brukt ved testing av akselerasjon og nedbremsing i mange år. Racelogic-utstyret er state-of-the-art, og uhyre nøyaktig. Hvordan og hvorfor Hvorfor Volkswagen Golf? Fordi det er Norges mest solgte bil, vi vet av erfaring at den har gode bremser, som leverer konsekvente resultat selv med flere harde oppbremsinger på kort tid, og det var enkelt å skaffe hjul til den modellen. Hvorfor brukte vinterdekk? Fordi veldig mange – de fleste, faktisk – vinterdekkene vi kunne se på parkeringsplassene nå (september 2016 da testen ble utført), var godt brukte. Og hvorfor kjøre testen nå i september? Fordi det er nå – i denne relativt lange overgangsperioden mellom sommer og vinter – de piggfrie dekkene er farligst. Når veiene oftere er regnvåte og løvet ligger der som bananskall i tegneseriene. «Jeg tenkte å kjøre ut vinterdekkene nå i sommer, før jeg må skaffe nye til neste sesong» er en klassiker vi hører ofte. Nå kan vi tydelig vise grunnen til hvorfor folk bør kvitte seg med denne tankegangen umiddelbart. Farlig fort Vi fikk rundt 23 meter bremselengde fra 80 kilometer i timen på tørr asfalt med sommerdekk, 28 meter på våt asfalt. Vinterdekkene bremset på 28 meter på tørt. Det er når vinterdekkene møter våt asfalt dramatikken begynner. For her lå snittet på smått utrolige 45,5 meter! Da var den vannede delen av banen vår slutt. Dette var ikke bare ille – det var mye verre enn noen av oss fryktet. Både oss fra redaksjonen og bransjemann Ludvigsen er sjokkert. Det er kanskje ikke så lett å visualisere hvor stor denne forskjellen er, men la oss gjøre et lite regnestykke: Dersom bilen med sommerdekk stopper på 28 meter fra 80 km/t, og bilen med vinterdekk stopper på 45 meter, vil vinterdekk-bilen fortsatt ha en hastighet på nesten 50 kilometer i timen idet den passerer sommerdekk-bilen. Der du med sommerdekk akkurat klarer å stoppe for en forankjørende bil, eller enda verre; et menneske, vil bilen med vinterdekk treffe objektet i en hastighet som i beste fall er veldig ubehagelig – i verste fall fatalt. Tusen takk til Vålerbanen, som stilte med bane, vanningsanlegg og muskelkraft til disposisjon for testen vår. Odd Erik Skavold Lystad
|