Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jaguar har som Porsche innsett at de må tilby en SUV-familie om de skal selge volum. De har jo til og med innsett at elektriske SUV-er er en del av fremtiden, og ventelisten for I-Pace er etter hvert ganske lang i Norge. Nå lanserer de tredje Pace-modell etter F-Pace og I-Pace (som riktignok fortsatt bare er vist som konsept), men som trolig blir lett gjenkjennelig når den kommer på markedet neste år. Mens F-Pace er en mellomstor SUV i sjiktet rundt Macan, Q5, X3, GLC er E-Pace en del mindre. Det betyr at den skal konkurrere mot modeller som Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA, og derfor har vi satt opp en tabell nederst i artikkelen hvor du kan sammenligne målene med disse. E-Pace skal leveres med tre alternative dieselmotorer og to bensindrevne. Dieselmotorene spenner fra 150 til 240 hestekrefter mens bensinmotorene tar effekten videre oppover til 250 og 300 hester. Minste dieselmotor kan leveres i kombinasjon med bakhjulsdrift, for de øvrige er firehjulsdrift standard. 150- og 180-hesterne har manuell girkasse som standard, mens toppmodellen med diesel og begge bensinmotorene leveres med nitrinns automatkasse. (saken fortsetter) Jaguar hevder at E-Pace er inspirert av sportsbilene F-Type, noe som betyr at den trolig har et mer sportslig oppsett enn de tyske konkurrentene. I hvor stor grad det går på bekostning av komfort, får vi komme tilbake til når vi har prøvekjørt bilen i løpet av høsten. Ellers er alt av moderne elektronikk på plass, både med hensyn til sikkerhet og komfort samt når det gjelder tilkoblingsmuligheter. Åtte enheter skal kunne kobles til bilens 4G-nett når man er ute og kjører.
I forbindelse med lanseringen brukte Jaguar stuntmannen Terry Grant til å foreta en 270-graders tønneskru med bilen – nok til å havne i Guinness rekordbok. Se stort bildegalleri under videoen
|