Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I 2015 ble ordningen med obligatorisk bombrikke for alle tunge kjøretøy i Norge innført. I ettertid har det hersket stor uenighet om hvor mange som faktisk følger reglene. Fra i år iverksatte derfor Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sin egen uavhengige gransking av AutoPass-avtalen og betalingsviljen ved utenlandske transportører i Norge. Funnene er oppsiktsvekkende. Den 11. april 2016 publiserte Samferdselsdepartementet en pressemelding hvor det fremgikk at 97 % av utenlandske tunge kjøretøy med AutoPass-avtale gjorde opp for seg og at innførsel av obligatorisk bombrikke ved tunge kjøretøy i Norge var en uforbeholden suksess. Oppgir forskjellige tall Tvilen rundt tallene ble styrket av medlemmer som stadig observerte utenlandske lastebiler som krysset bompasseringer uten å utløse lyssignal i anlegget, noe som indikerer at kjøretøyet ikke har gyldig AutoPass-avtale. – Vi bestemte oss derfor for å iverksette vår egen uavhengige gransking av forholdene. De siste dataene knyttet til betalingsandel ved utenlandske tunge kjøretøy med AutoPass-avtale er fra 2015. Men her råder det stor forvirring rundt hva som faktisk er riktig: Mens Samferdselsdepartementet oppgir 97 %, har Vegdirektoratet oppgitt både 99,4 % og 86 % - førstnevnte til NLF på oppfordring, sistnevnte i en intern rapport til Samferdselsdepartementet. – Ut fra dette grunnlaget må vi stille spørsmål ved om Vegdirektoratet i det hele tatt har oversikt over hvor mange som faktisk betaler for seg, sier Mo. Filmet 298 bompasseringer – Med forbehold om ytre faktorer som forstyrrelser i frontrute, feil ved lysanlegg og annen teknisk svikt, kan funnene fra denne dokumentasjonen si noe om hvor mange utenlandske kjøretøy som bryter norsk lov om å ha gyldig AutoPass-avtale. Det ble registrert totalt 298 passeringer med utenlandske vogntog ved fire forskjellige bomanlegg på Østlandet. Passeringene ble filmet med video; ett kamera registrerte lyssignal, ett kamera registrerte lastebilens opphav. I tillegg ble det tatt stillbilder av hvert enkelt kjøretøy for fotoanalyse av bombrikke i vindu. Her er funnene:
Krever bedre betalingsløsning – Vi ønsker å få svar på hvorfor hver fjerde utenlandske lastebil ikke utløser lyssignal. Samtidig ønsker vi å vite hvorfor det oppgis forskjellige tall til NLF og Samferdselsdepartementet. Mo har også et klart krav til myndighetene: – Dette prosjektet har avdekket enda flere hull i systemet som utnyttes av utenlandske aktører. Det skaper stor skjevhet i konkurranseforholdene, samtidig som det forsvinner enorme summer fra statskassen i tapte bompenger, sier Mo. – Hvis hver fjerde utenlandske lastebil kjører uten gyldig bombrikke, snakker vi potensielt om over hundre millioner kroner hvert år. Vi krever at AutoPass knyttes opp mot en kortløsning for å gjøre betalingen sikrere og mer forutsigbar. Det er i alle fall helt åpenbart at dagens løsning ikke er god nok, konkluderer han.
|