Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
James Glickenhaus er en jovial fyr. Han står på standen sin i Genève under hele utstillingstiden, hjelper til med rigging opp og ned, og prater entusiastisk med alle som har noe å spørre om. Enda man skulle tro han hadde andre ting å gjøre også, penger som hans kommer ikke av seg selv. Men det er her han har hjertet – det er nok å se på de spesialbilene han fikk Pininfarina til å bygge som en hyllest til festligere Ferrari-dager, langt bakover i tid. Men han er altså ikke bare en nostalgiker. Bilen som han har jobbet med de siste årene, et typisk resultat av å være lommekjent i Torino, er allerede bra nok til at den tok klasseseier på årets 24-timers på Ringen. Han sier klart at dersom du kjøper en SG003C av ham, med full support, vil du ha sjanser til å vinne N24 totalt. Han tror på sakene sine, og han har hatt sånn tro på den gateversjonen han har bygget av banebilen at han har jobbet hardt for å få de nødvendige tillatelsene til å opptre som bilbygger. Nå har National Highway Traffic Safety Administration gitt ham status som Low Volume Manufacturer. I praksis betyr det at han får lov til å bygge og selge inntil 325 biler hvert år, uten de vanlige kollisjons- og emisjonstestene. Men det betyr også at tillatelsen gjelder biler bygget i USA, hvilket nok betyr at han tatt peiling på å flytte virksomheten fra småverkstedene i Torino som har levert hvert sitt viktige element til bilen, og overføre det hele hjem til USA. Se intervju med James Glickenhaus (artikkelen fortsetter) Han er ikke konkret på noen av disse planene, bortsett fra at han forteller at han skal bygge fire til seks 2018-modeller, og at det vil bli åtte til ti i 2019. Dette er volumer som tyder at vi fremdeles befinner oss i Torino. Men han sier også at det planlegges et anlegg i USA med kapasitet på 100 biler i året. Det tallet høres ganske ambisiøst ut for dagens 750-hesters modell, som tross alt koster fra to millioner dollar og oppover. Kan det være at han har noen enklere versjoner på gang? Kan det simpelthen tenkes at den gangen han døpte bilen sin 003, hadde han også en 001 og en 002 i bakhodet. Vi vet vel mer når vi får snakket med ham i Genève igjen.
|