img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audis tur på diesel-karusellen
Egentlig ikke veldig overraskende at Audi tusler etter og gjør som Mercedes: tilbyr «retrofit» på gamle dieselmotorer. Ser vi konturene av det som vil bli bransjens største PR-problem?

Diesel er virkelig blitt et fy-ord.

Ungene får ikke lov til å se på diesel-TV lenger, og sier de ordet diesel, må de vaske munnen med såpe. All dieselmat er blitt fy-mat, og hvis du får dieseler i hagen, kan du like godt grave opp alt med en gang. Verre enn brunsnegler.

Det går allerede rykter om at diesel er smittsomt og at sykehusene oppretter egne diesel-isolater. Og det er mengder av mennesker som leter langt tilbake i slekta for å forsikre seg om at det ikke er noen innslag av dieseler der. Tenk så nedverdigende det hadde vært.

Og nå er det altså Audis tur.

Etter at Mercedes «frivillig» satte i gang en tilbakekallingskampanje tidligere denne uken, har vi ventet på at andre kommer på banen. Foreløpig er det bare Audi som har våknet – i dag fortalte de at de skal sørge for at 850.000 biler i Europa skal etterutstyres med ny software som «et bidrag til å bedre luftkvaliteten».

De er litt mer konkrete enn Mercedes nå det gjelder hvilke biler det gjelder: V6 og V8 TDI motorer fra EU5 og EU6-tiden. Men ellers vet vi like lite som vi fremdeles ikke vet om Mercedes heller. Eller hva det heter.

Men – NB – dette skal gjøres på motorer som ER lovlige innenfor gjeldende regler, de skal bare bli enda litt mer lovlige.

Et par åpenbare spørsmål med en gang. 

Pinlig affære
850.000 biler er ikke mange sammenliknet med de tre millionene fra Mercedes. Audi har da ikke solgt SÅ mye dårligere enn Mercedes.

Forholdet 850.000:3.000.000 kan nok imidlertid forklares med at det er færre Audimotorer dette angår. Men betyr det da at de ikke har tilsvarende løsninger for de andre motorene? Eller at de andre motorene simpelthen er så bra at det ikke er mulig å forbedre dem?

Og, nå nærmer vi oss PR-problemet – er det ikke flaut å være bilprodusent og fortelle at her sitter vi med tekniske muligheter, som ikke en gang koster noe, løsninger gode nok til å gi dere, kjære kunder, bedre luft, men vi har ikke giddet å installere dem før de tyske veimyndighetene brakk armen bak på ryggen vår.

For det som er opplagt nå er at de tyske produsentene er i en skikkelig skvis, der de kjemper for det som tradisjonelt har vært halvparten av markedet deres.

De vil gjerne fortsette å bygge store, tunge, raske biler. Det er der fortjenesten er. Men det er også der forbruket finnes, så for å komme ned på det gjennomsnittsforbruket idiotene i Brussel krever, er man helt avhengig av dieselmotorer som har et lavere forbruk.

Mister man de utjevningsmulighetene dieselmotorer vil kunne gi de kommende årene, er man skikkelig ute å kjøre. Lynrask innføring av nullutslippsbiler er ikke praktisk mulig – kanskje først og fremst fordi kundene ikke vil ha dem.

Diesel mot veis ende?
Og det er jo det som er diesel-problemet også nå. Vi har gjengitt mengder av tyske meningsmålinger som forteller hvor mange som ikke vil nærme seg en dieselbil neste gang de skal bytte. Enten de skal bytte til ny eller gammel.

Myndighetenes trusler om å stenge bysentra for dieselbiler (og da er det fort gjort å overse at det er snakk om gamle dieselbiler) er selvfølgelig ikke med på å gjøre dieselbegrepet mer attraktivt.

Nå kjenner ikke jeg det indre liv hos disse produsentenes propaganda-avdelinger, men det må være helt åpenbart at det de jobber mest med nå er å få endret hele diesel-diskursen. Frem til nå har den stort sett bestått av drittslenging mellom produsentene og deres representanter, og myndighetene, både regionale, nasjonale og Brussel.

En meningsutveksling som heller ikke akkurat har vært egnet til å få publikum til å elske diesel igjen.

Det er PR-folkene som må bygge opp helt nye premisser for hva «den nye» diesel-fortellingen skal dreie seg om. Og – viktigst – de må sørge for at den skaper positive forventninger. 

Klarer de det er de gode – og bør sende regningen til Volkswagen, for det var der det hele startet. Først som et problem. Deretter som et problem som ble elendig behandlet. 

Men så gode tror jeg ikke de er. Skulle jeg sette pengene mine på noe, vil det være at «Diesel er dødt» for personbiler.

Hva med BMW?
Imens sitter vi her og venter på BMW da. De klarte seg best gjennom VW-stormen, men har åpenbart et lite svin eller tre på skogen de også.

Allerede den 28. juni gikk det ut en melding om at de hadde opptrådt på hjemmebane sammen med Audi, og var blitt enig med Bayerns ministepresident Horst Seehoofer om å etterutruste biler i Bayern. 

Men også der dukket det opp ting som skurret: BMW sa de kunne bygge om «minst halvparten» av sine EU5 motorer slik at de fikk et «sentrumsnær-relevant utslippsnivå».

Hvorfor ikke den andre halvparten?

Jo, «software-løsninger er ikke alltid mulige på biler eldre enn 2011».

Det kan vi kanskje godta, men jeg har problemer med å tro at det vil bli godtatt at BMW bare skal gi München og omegn bedre luft. Derfor frykter jeg at det ikke tar lang tid før vi må bringe enda en av disse kjipe meldingene, og da med BMW i førersetet.

Men kanskje de i hvert fall har såpass god PR-sans at de vet at dårlig nytt helst bør slippes en lørdag. Etter børs og med minimal oppmerksomhet fra pressen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer