Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det settes spesielle krav til utrykningsbiler. Ikke minst fart og kjøreegenskaper. Ford i USA har fire utrykningsbiler i sin katalog nå, og får snart sin femte. «Det krevde faktisk ikke så mye å bygge den opp slik at den kunne godkjennes», forteller Stephen Tyler, han er Fords Police Brand Marketing Manager. Utgangspunktet var en F-150 FX4 med nesten 370 cm akselavstand. Konvensjonell stålramme, mens hytta er militære spesifikasjoner SuperCrew bygget av ekstra sterke lettmetall-legeringer. Skikkelige seter og arbeidsutstyr foran, bak er setene trukket i vinyl, med vinyl gulv – den avdelingen skal være lett å rengjøre. Det er forresten lagt på en 240 A generator som skal sikre forsyningen for alle de ekstra politi-relevante kommunikasjonssystemene. I maskinavdelingen finner vi en 3,5-liters EcoBoost på 375 hk og 640 Nm koblet til en ti-trinns SelectShift. Firhjulsdrift, selvfølgelig, det er jo det som er hele vitsen. De nye kravene har også medført andre endringer, speedometeret er for eksempel spesielt kalibrert. Bremsene har fått politispesifikasjoner – det betyr nye kalipere og nytt materiale i bremseklossene. Nytt stabstag skal bedre både bremsing og kjøreegenskaper og 18-tommerne har skikkelig terrengdekk – for denne bilen regner nok Ford med vil bli brukt til grensekontroll, og i områder som administreres av Department of Natural Resources. Da hjelper det kanskje også at den i tillegg til utrykning kan håndtere en tilhengerlast på godt over tre tonn.
|