Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så du alle de autonome bilene i «Logan»? Der var det også en ganske kort scene med den førerløse trucken. Kjempestor, på størrelse med en amerikansk Klasse 8 bil – og helt uten førerhus så den virkelig truende ut. Det var den også, den raste nedover fremtidens superhighway og ga blaffen i alt menneskelig den traff på sin vei. Jeg regner med at svenskene som står bak Einride tar litt mer hensyn til folk når de tenker seg frem til denne transport-plattformen. Det vi har er en fullskala-modell av noe som er fullstendig førerhus-løst og som altså skal operere på det høyeste Autonom-nivået. Skjønt foreløpig er det bare skissert en rute som ligger dønn fast, og som derfor kanskje kan bli forholdsvis enkel å betjene. Den skal frakte paller mellom Gøteborg og Helsingborg – det høres altså litt ut som Scanias arbeid med selvkjørende biler på havnen i Singapore. T-Pod kaller de en slik enhet, og Einride foreslår 200 slike innen 2020 som da vil få en total kapasitet på 2 millioner paller per år. Hvorfor de ikke like godt planlegger Poder som kan ta med en container aner jeg ikke, jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke benytte maks tillatt vognlengde for å øke kapasiteten – her måler en T-Pod bare 7 meter. Det har kanskje noe med totalvekt å gjøre. Med 15 paller om bord vil det hele veie totalt 20 tonn. Batterier på 200 kWh skal sørge for energien og sikre en rekkevidde på 200 km – med andre ord: lading i hver ende. (saken fortsetter) De popper opp som paddehatter nå, alle disse startup-selskapene som skal automatisere godstransport. Tesla for eksempel (kanskje ikke akkurat en typisk paddehatt), Waymo jobber med en, Otto – som planlegges av Uber, og – en av de siste i rekka – Embark. Blant en stor flokk tilsvarende. Det finnes 6,6 millioner proffe lastebilsjåfører i Europa og USA. Hvis prognosene for automatkjørte biler frem til 2030 stemmer, vil fire millioner av dem være uten jobb da.
|