Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når neste sesong begynner, Formel E starter på høsten og ender på sommeren, kan vi se frem mot et felt som faktisk har større prestisje vis a vis publikum enn selv Formel 1 har. Force India og Toro Rosso slåss ikke akkurat om din oppmerksomhet på den måten at de ønsker deg som bilkunde. Men det gjør Mercedes og Renault. Men når Renault, DS, Jaguar og Mahindra har stilt på startstreken, sammen med andre som opererer innfor elbil-feltet, er det for å vise deg at dette er noe de behersker. Og enda tydeligere vil dette bildet bli de neste sesongene. Dette har nemlig hendt de siste par ukene:
Audi er riktignok den eneste av disse som er klar allerede i oktober i år. Det blir den fjerde sesongen for disse løpene. Ideen til Formel E ble presentert i 2012, FIA kom veldig fort med, og den første serien som het Verdensmesterskap gikk 2014/2015. Audi har vært med på sidelinjen helt siden de første løpene, de brukte en av sine motorsport-hjelpere, Abt, til å bygge opp biler og team. Det som skjer nå er at bilene skifter uniform og navn og at Audi tar Abts plass i feltet. BMW har lenge antydet at de gjerne vil bli med, og nå er det offisielt. Veldig logisk manøver i forbindelse med lansering av iNEXT og fremtidige generasjoner elbiler derfra. Også BMW overtar en allerede etablert plass i feltet – de kobler seg opp mot Andretti-teamet, men med egen-utviklet drivlinje. Og de blå/hvite vil ikke være klare før i 2018/19 sesongen. Det er da Mercedes også kommer til å være på plass. Med akkurat samme bakgrunn: de ønsker jo å demonstrere teknologien som ligger under de kommende EQ-bilene. Nå sier ikke Mercedes noe om de skal fylle det som er igjen av ledige plasser i Formel E feltet, eller om de skal samarbeide med noen av de eksisterende, men det de sier, som skaper sjokkbølger i andre deler av bilsportmiljøet, er at de skal trekke seg ut av DTM ved utgangen av neste år. Dette kommer til å bli problemer for en serie som bare har tre produsenter med – men de har heldigvis blitt advart i god tid, så arrangørene kan i hvert fall ikke påstå at de ble tatt på sengen. Formel E avslutter sesongen denne helgen, med to gateløp i Montreal. Fremdeles er det fire førere som kan vinne, men ingen kan gruse Renault i fabrikk-mesterskapet. Og fremdeles er det mange byer i verden som gjerne vil arrangere et løp for disse racerbilene. Korte heat så folk ikke sovner, tett racing gir dramatikk, sentrumsnære arrangementer gir en skikkelig sirkus-følelse-weekend, og nå – med de store produsentene om bord – kan vi vel også vente et skikkelig Superstar-miljø rundt det hele?
|