img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche ut av Le Mans
Dermed er den tyske kvartetten komplett. Porsche er den siste av de tunge som har fortalt at fra nå av er det Formel E som gjelder.

I forrige uke hadde vi en Formel E-oppsummering. Audi og BMW hadde fortalt at nå sto de klare for å entre en-seters-klassen Formel E. Og den 24. juli var det Mercedes sin tur. 

Hyggelig for Formel E-klassen, men trist for DTM – med det nye engasjementet trekker de seg fra den serien.

Årets siste to runder i Formel E-serien gikk i helgen i Montreal – og der kunne man glede seg over enda et kommende medlem.

Fredag var det nemlig Porsches tur til å fortelle at nå var meget store deler av deres sports-fremtid elektrisk. Fra 2019-sesongen (som nok også kommer til å starte senhøstes året før) skal de stille med eget lag.

I motsetning til de andre nykommerne har de ikke sagt noe om de skal overta et eksisterende team, eller bygge opp sitt eget, men de har i hvert fall sagt – sjokkbølger over hele arenaen – at de skal droppe LMP1-klassen i WEC.

I klartekst: de skal ikke lenger delta i øverste klasse på Le Mans.

Det kan skape ringvirkninger, Toyota har sagt at deres fortsatte deltakelse der er avhengig av at de har konkurrenter. Vi regner med at de vil sende ut en melding om hva som skjer nå i løpet av denne uken.

Også for Porsche er overgangen naturlig. De står jo også klar til å lansere sitt elektro-bil-program.

- At vi begynner å delta i Formel E, med suksess håper jeg, er en naturlig del av vår Mission E. At reglene gjør det stadig enklere for deltakerne å utvikle egen teknologi gjør oppskriften attraktiv for oss, sa Michael Steiner – styreansvarlig for forskning og utvikling.

- Porsche arbeider med en rekke alternative, innovative drivlinjer og for oss er Formel E det beste konkurransemiljøet der man kan utvikle biler med høy ytelse, samtidig som det legges ekstrem vekt på miljø, effektivitet og bærekraft.

Han føyde til at Porsche allerede hadde gjort de første skrittene i retning av en egen Formel E-bil.

Han kunne også ha føyet til at med Montreal som finale fikk vi det beste eksemplet på hvor spennende og dramatisk denne bilsportgrenen kan være.

Tittellederen, Sebastian Buemi, ble disket i første løp fordi man fant at Renaulten hans var undervektig. De hadde måttet bygge den om etter en brann i bilen og hadde ikke fått tid til å kontrollveie den før start.

Hadde han fått beholde tredjeplassen sin hadde tittelen var sikret.

I stedet var det det andre løpet som avgjorde det hele. Der gikk nemlig lørdagens nummer seks, Lucas di Grassi, til start med seks poengs forsprang på Buemi.

Siden di Grassi kjører Abt-Audi, som lå på andre plass i merkemesterskapet, kunne en god plassering nå faktisk også snike Abten foran Renault på total-regnskapet.

Slik gikk det ikke, Renault sikret sin mestertittel men siden Buemi skåret null poeng i begge Montreal-rundene var det di Grassi som kunne krones som årets verdensmester. Og den svenske sensasjonen Felix Rosenqvist, som kjører for Mahindra (sammen med Formel 1-veteranen Nick Heidfeld), klarte å jobbe seg opp på tredjeplassen.

Tett racing begge dagene, lørdag var det bare ti sekunder som skilte vinneren og nummer seks i mål. Søndag var det under et sekund mellom nummer en og to.  Og noe av det aller beste; hvert løp varer sjelden mer enn et kvarter – man bytter bil halvveis – så arkade-game-generasjonen får ikke tid til å begynne å kjede seg.

Med mange flere av de tunge om bord nå kan denne nye klassen bare bli bedre og bedre.

Fra venstre: Porsche-toppsjef Oliver Blume, Formel E-grunnlegger og -toppsjef Alejandro Agag og Porsches sjef for forskning og utvikling Michael Steiner:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer