img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Æresord - den er ny
Rolls-Royce har holdt forventningene oppe. De har bygget skikkelig opp under lanseringen av en ny Phantom. Etter første blikk så det ut som en forsiktig facelift.

De har fortalt oss om den spesialutstillingen med gamle Fantomer de skulle gjøre i London når den NYE Phantom – den åttende i rekken – skulle presenteres på slutten av forrige uke.

De få teaserbildene vi fikk se understreket at dette var en ny bil.

Og ingen kunne vel tro at RR ville nøye seg med bare en facelift.

Annerledes
Men allikevel – det tok tid før jeg oppdaget at den var faktisk annerledes.

Først og fremst grillen – på bilder kan jeg nok ikke se at den er litt høyere enn før, og at kjølerfiguren står enda litt høyere, men jeg kunne se at den greske fasaden, som fremdeles er butt som et garderobeskap, er integrert i karosseriet på en helt annen måte enn før.

Og dermed begynte ting å falle på plass. Kortere panser. Lengre hekk. En helt annen vinkel også, på hekken. Dørene er også blitt litt større ved at de eter seg enda litt lenger inn på taket. Og lyktene (laser? De rekker i hvert fall 600 meter) er annerledes.

Plutselig har vi altså den gamle Phantom VII som har møtt konseptbilen 103EX og som derfor, plutselig, er blitt en moderne Phantom.

Ny plattform
Den er da også, får vi beskjed om, bygget på en helt ny plattform. Den skal Rolls-Royce være alene om, men den kommer også til å ligge under Cullinan, når den kommer. Masse dobbelthudet aluminium som dels gjør den enda stivere enn før (pluss 30 % - hva nå det måtte bety) og med enda bedre støydemping.

Den støydempeste noensinne, sier Goodwood, 10 prosent støysvakere enn forgjengeren ved 100 km/t, blant annet takke være støydempende skum i dekkene, 6 mm dobbelte ruter og 130 kg støydempende materialer.

Heldigvis beholdt de den analoge klokken slik at de kanskje fremdeles kan hevde at det høyeste man kan høre i en Rolls Royce er uret. Resten av instrumentene er digitale, selv om de runde klokkene er omgitt av ekte kromringer! Det er også et klart innslag av BMWs iDrive her, hvilket vel er litt nedtur, selv om infotainment-avdelingen er skjult bak et panel som kan skyves til side.

Yndlingskunstgjenstand
Som en spesiell gest til eieren er det satt av et eget, isolert felt, der han kan ha sin yndlingskunstgjenstand. Et lite maleri, en praktfull gammel porselensfigur, eller – som RR demonstrerte – et 3D printet «kart», i gull, av eierens DNA.

Vi snakker selvfølgelig luksus med stor L hele veien, slik at du kan for eksempel være sikker på at baksetet er mer orientert mot Det Gode Liv enn Det Gode Kontor Livet. Her er det ikke spor av PC eller in-your-face kommunikasjonsutstyr. 

«Våre kunder vil slappe av når de kommer om bord» sier sjefen selv, Torsten Müller-Ötvös, og de har dratt komfortaspektet så langt at baksetene er forsiktig vinklet mot hverandre, slik at man kan føre en god samtale uten å vri nakken ut av ledd.

Og som en liten detalj for å vise hvor langt Rolls-Royce tenker: når du skrur på varmen i baksetene, varmes samtidig både armlenene, trekket på C-stolpen og dørtrekket opp.

Overkill?

Jeg skal vedde på at det ikke tar lang tid før andre premium-merker har oppdaget at det er noe de har glemt bort i farten.

Bilen kjører sikkert glimrende. Luftfjæring, eller det de kaller proaktiv demperkontroll, med et kamera som leser veien foran og et chassis som reagerer på alle beskjedene fra dekk, karosseri, rattvinkel og kamera.

Hjelper føreren
Nå er Fantomet også endelig ajour med alle sjåførstøtte-funksjoner, i retning av filholder og nødbremsing og alt det der (selv om vi får vel aldri noe bevis for det gjennom EuroNCAP) – de har faktisk gått enda litt lengre. 8-trinns ZF’en styres faktisk av GPS nå, slik at den kan finne på å gire opp eller ned forholdsvis uventet, men i ettertid viser det seg å ha vært smart, på grunn av terrenget.

Ikke at de om bord vil merke at den skifter gir.

Men dette er litt «velkommen etter». Lastebiler har hatt det i mange år allerede.

Det utrolige er at bilen faktisk er kortere enn forgjengeren. Riktignok bare med 10 cm eller no’slikt. Når man ser bilder av denne bilen er det liksom umulig å tenke seg den som kortere enn noe som helst.

Nå er det også slutt på at en Rolls puster selv. Her får V12-motoren hjelp at et par turboer – men vi snakker fremdeles 6,75 liter. Dermed er vi oppe på 563 hk (opp fra litt over 450) og hele 900 Nm allerede fra 1700.

Til 100 på 5,3 sekunder
Utrolig nok oppgir Rolls-Royce noe så vulgært som nulltilhundre-tider. 5,3 sekunder for den «vanlige» og 5,4 for den med lang akselavstand.

Hvor lang lang er aner jeg ikke i denne sammenheng. Rolls-Royce er fremdeles schtumm når det gjelder Mål&Vekt, bortsett fra at de forteller om en mindre bensintank enn før (88 liter mot 100 – samme rekkevidde p.g.a. lavere forbruk) – og den korte bilen måler 577 cm mens den lange ender på seks meter.

Det som er litt interessant her er at den nye plattformen er bygget slik at den kan ta mange forskjellige drivlinjer (hybrid, batterielektrisk, firehjulsdrift) og designsjef Giles Taylor sier begeistret at den nye Phantom har gitt en ramme som han kan skape en lang serie fremtidige luksus-Rollser fra.

«I virkeligheten er dette et kjempemessig coachbuilding-prosjekt», sier han til CAR.

Kanskje vi kan se frem til virkelige variasjoner, kanskje av førkrigskarakter, i Roller-familien igjen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer