Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU har lansert et såkalt eMobility Roadmap som beskriver hvordan transportsystemer i Europa skal elektrifiseres i tiden fremover. Dette er også med på å styre hvordan kjøretøyprodusentene legger sine strategier for satsing på elektriske drivlinjer og løsninger. Nå opplyser MAN at de har inngått et samarbeid med en rekke transportører i Tyskland og Luxembourg, som del av sin strategi for å komme frem til hensiktsmessige batteridrevne løsninger på bybusser. Årsaken er at elbusser alene ikke er nok til å løse noe som helst. Infrastrukturen rundt, ikke minst når det gjelder lading, er minst like viktig, mener produsenten. Noen av samarbeidspartnerne har allerede elektriske busser i drift og kan bidra med verdifull erfaring. Depot-lading MAN forteller at de mener både elektriske og hybride løsninger kommer til å leve side om side innenfor persontrafikken, alt etter lokale forhold og behov, og at de derfor satser på begge områdene. Når det gjelder batteridrevne busser er produsenten klar på at de mener depot-lading av batteriene er den beste løsningen. «Det gir en enklere infrastruktur, og man slipper hurtiglading i løpet av den daglige driftstiden. MAN benytter et modulsystem for batteriene, slik at kundene kan velge den optimale kombinasjonen av nyttelast og rekkevidde», heter det i en melding fra produsenten, som samtidig peker på at det ved valg av antall batterimoduler må tas høyde for at oppvarming og ventilasjon også vil kreve energi levert av batteriene. Samme basis Basisen vil altså være den samme enten man velger forbrenningsmotorer for diesel eller gass, hybride løsninger eller ren batteridrift.
|