Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ved hjelp av både offentlig støtte og hjelp fra underleverandører har noen som kaller seg Adaptive City Mobility fått sine første biler på hjul. Ideen er logisk: byer trenger ikke store SUV-er. Byer trenger små elektriske greier som har smarte løsninger for en rekke transportoppgaver. City eTaxi kalles denne, og da skjønner man hva den er tenkt som. Superkompakt, men med plass til to der bak, i tillegg til føreren som sitter i midten foran. Men den kan også brukes som varetaxi. Stor bakluke og baksetene ut, og det er plutselig gulvflate nok for en hel Europall og 1300 liter volum. Den måler 3,30 x 1,48 x 1,66 meter og har en elmotor på 14 kW. Mer enn nok til bytrafikk. Bilen stiller i samme kategori som for eksempel Twizy, L7e heter dette på byråkratisk, og den er designet av en som heter Peter Naumann. Det var også han som tegnet BMWs «lukkede» C1 scooter. Han forteller om en modul-konstruksjon, der det er fort gjort å gjøre en pickup eller en ren varebil av den – også akselavstanden kan man enkelt endre. Den har også en spesialitet som den er nokså alene om, foreløpig, når vi snakker strøm. I stedet for å hekte opp bilen til en kontakt, byttes hele batteripakken ut på få minutter. (saken fortsetter) Paul Leibold heter han som hadde ideen og har fått den gjennomført til dagens status. At han også har med seg Universitet i Aachen er en trygghet. Både StreetScooter, som nå er overtatt av Deutsche Post, og e.Go Life, en annen lovende bil vi snart skal møte på denne siden, har sitt utspring i det miljøet. Leibold har allerede begynt å se langt. Han er for tiden svært opptatt av Beijing der de skal bytte ut 70.000 taxier med e-varianter. Men først er det altså München sentrum som skal få gleden av den.
|