img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Tysk bybil med italiensk skall
Det er i grunnen et kjempesmart navn: e.Go. For visst er den en ego-bil (men hvis dere er venner og bare bruker T-skjorter, er det plass til tre til). Dessuten er den elektrisk, og den går. Vi har kjørt den.

Historiene om e.Go har sirkulert lenge, for akkurat her er det en – i sammenhengen – ganske kjent mann som står bak.

Günther Schuh heter han. Professor ved den Tekniske Høyskolen i Aachen. Direktør for den nyopprettede Campus-GmbH der. Sitter i ledelsen i en rekke forskningsinstitusjoner. Og er styreformann for en ny startup-bedrift som skal bygge elektrisk bybil.

Suksessoppskrift
Akkurat her har han kompetanse. Det var han som fikk den elektriske kassevognen StreetScooter opp å gå og som ledet det selskapet frem til at Deutsche Post kjøpte hele greia. Foreløpig er det levert 3.000 slike, og det er snakk om å bygge 10.000 i året av dem.

Og Schuh kunne le hele veien til banken. Men det er åpenbart at ikke hele gevinsten hans endte der, for nå er han i ferd med en liten elektrisk bybil. 

Også den med røtter i universitetsmiljøet hans, men nå med enda tettere oppfølging bakfra.

Jeg traff endelig denne bilen på de tekniske dagene Bosch arrangerte i sommer – der jeg fikk ny tro på menneskeheten. Midt oppe i dagens miljø med luksusbiler og stadig flere hestekrefter sto Harald Kröger og sa at fremtiden tilhørte de små og kjappe.

«Rett i koppen»
Han har en viss peiling. Sjef for elmotorutvikling hos Mercedes inntil han i fjor gikk over til en sentral elektrifiseringsjobb hos Bosch. Noe av det han har gjort er å utvikle gryteklare elektriske drivlinjer, batterier, alt utstyr, motor, slik at det er bare å hive det rett opp i et passende kjøretøy.

Scooter eller bybil – velkommen med problemet, så finner han en løsning. Og – smart nok – løsningen er på 48 Volt, så det trengs ikke noen spesielle tiltak på verksted eller i ettermarkedet.

Det er Kröger du ser i nærheten av Bosch-bilen på noen av bildene. Han måler to meter, men fikk fremdeles god plass i den lille to-seteren.

(saken fortsetter)

Funksjonell
Så da er det naturlig at jeg fikk enda bedre plass, og jeg fant meg veldig godt til rette med det hele. Morsomme kjøreegenskaper – hva er det som gjør at man blir litt ekstra rampete når det bare går i 80? – og tiltrekkende interiør.

Utvendig er jeg litt skuffet, for jeg hadde håpet de hadde gjort mer ut av de funky linjene de hadde på prototypen i fjor, men dagens resultat har sikkert større appell. Og her snakker vi jo mål på 10.000 biler i året – da kan man ikke være for sær.

Designen er forresten italiensk. Paolo Spada er mannen bak den, men sikkert sterkt inspirert av pappa – Ercole. Det var han som gjorde en rekke av Zagatos aller beste, for eksempel DB4 GTZ. Men han er også mannen som for 50 år siden satte Mitsubishi på skikkelig designspor.

De har gjort den svært kompakt, 3,35 x 1,7 x 1,57 meter og den veier 650 kg – før batteriene. Skikkelig kollisjonsbeskyttet denne her.

Motoren er på 22 kW – men her har Kröger flere muligheter. Batteriet på 14,4 kWh skal fikse en rekkevidde på cirka 130 kilometer. Den klarer 100 km/t og gjør null til femti på 5,7.

Enkel å produsere, forsikrer Schuh, som snakker om en ut-pris på rundt 15.000 euro – før tysk miljø-tilskudd. I Tyskland koster E-Up 27.000 og en elektrisk Smart 22.000.

Produksjonsklar
Ikke rart at Schuh er optimistisk. Bilen skal i produksjon om et snaut år (det er særlig støy fra drevene jeg la merke til, men det blir en Bosch-jobb). Han forteller at hele første års produksjon allerede er solgt, så han ser seg allerede om etter muligheter for å utvide fabrikken.

Og selvfølgelig er ikke dette siste kapittel.

Han har allerede e.Go Booster klar, fem personer og masse prestasjoner. Og e.Go Mover – kasseformet småbuss for 15 personer.

Den skal bli autonom og utvikles med en samarbeidspartner som er kommet om bord for akkurat det prosjektet: ikke ukjente ZF. Og alt sammen, fortsatt med drivpakker fra Bosch.

Dessuten er han i tett kontakt med enda en tysk bybil-start-up’er: Sono Motors med sin Sion.  En bil du skal få møte i morgen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer