Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Historiene om e.Go har sirkulert lenge, for akkurat her er det en – i sammenhengen – ganske kjent mann som står bak. Günther Schuh heter han. Professor ved den Tekniske Høyskolen i Aachen. Direktør for den nyopprettede Campus-GmbH der. Sitter i ledelsen i en rekke forskningsinstitusjoner. Og er styreformann for en ny startup-bedrift som skal bygge elektrisk bybil. Suksessoppskrift Og Schuh kunne le hele veien til banken. Men det er åpenbart at ikke hele gevinsten hans endte der, for nå er han i ferd med en liten elektrisk bybil. Også den med røtter i universitetsmiljøet hans, men nå med enda tettere oppfølging bakfra. Jeg traff endelig denne bilen på de tekniske dagene Bosch arrangerte i sommer – der jeg fikk ny tro på menneskeheten. Midt oppe i dagens miljø med luksusbiler og stadig flere hestekrefter sto Harald Kröger og sa at fremtiden tilhørte de små og kjappe. «Rett i koppen» Scooter eller bybil – velkommen med problemet, så finner han en løsning. Og – smart nok – løsningen er på 48 Volt, så det trengs ikke noen spesielle tiltak på verksted eller i ettermarkedet. Det er Kröger du ser i nærheten av Bosch-bilen på noen av bildene. Han måler to meter, men fikk fremdeles god plass i den lille to-seteren. (saken fortsetter) Funksjonell Utvendig er jeg litt skuffet, for jeg hadde håpet de hadde gjort mer ut av de funky linjene de hadde på prototypen i fjor, men dagens resultat har sikkert større appell. Og her snakker vi jo mål på 10.000 biler i året – da kan man ikke være for sær. Designen er forresten italiensk. Paolo Spada er mannen bak den, men sikkert sterkt inspirert av pappa – Ercole. Det var han som gjorde en rekke av Zagatos aller beste, for eksempel DB4 GTZ. Men han er også mannen som for 50 år siden satte Mitsubishi på skikkelig designspor. De har gjort den svært kompakt, 3,35 x 1,7 x 1,57 meter og den veier 650 kg – før batteriene. Skikkelig kollisjonsbeskyttet denne her. Motoren er på 22 kW – men her har Kröger flere muligheter. Batteriet på 14,4 kWh skal fikse en rekkevidde på cirka 130 kilometer. Den klarer 100 km/t og gjør null til femti på 5,7. Enkel å produsere, forsikrer Schuh, som snakker om en ut-pris på rundt 15.000 euro – før tysk miljø-tilskudd. I Tyskland koster E-Up 27.000 og en elektrisk Smart 22.000. Produksjonsklar Og selvfølgelig er ikke dette siste kapittel. Han har allerede e.Go Booster klar, fem personer og masse prestasjoner. Og e.Go Mover – kasseformet småbuss for 15 personer. Den skal bli autonom og utvikles med en samarbeidspartner som er kommet om bord for akkurat det prosjektet: ikke ukjente ZF. Og alt sammen, fortsatt med drivpakker fra Bosch. Dessuten er han i tett kontakt med enda en tysk bybil-start-up’er: Sono Motors med sin Sion. En bil du skal få møte i morgen.
|