img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
911 passerer millionen – i fin form
Det er én sportsbil som – i denne sammenheng – er raskere enn Porsches 911. Men det kommer til å ta tid før noen annen sportsbil får samme ikoniske status som denne moderne veteranen har.

Mazda MX-5 har for lengst passert en million. Det skjedde i april i fjor, og den trengte bare litt over 25 år på den prestasjonen. Bilen ble lansert i februar 1989.

Porsche 911 har brukt meget bedre tid på den samme turen. Den første kom i 1963, så 0 til 1.000.000 har tatt mer enn dobbelt så lang tid som for japaneren.

Men ellers er 911 helt uten noe som helst sidestykke. Den var en sensasjon da den kom og i dag er det fremdeles den som definerer Porsche – uansett hvor mange SUVer og luksuslimousiner og andre snertne sportsbiler de bygger.

Og tro ikke at den begynner å bli for gammelt for markedet. En million på 54 år gir et snitt på godt under 20.000 per år. I fjor solgte bilen i 32.365 eksemplarer – kurven peker som vanlig i denne historien fremdeles oppover.

Selvfølgelig er det ikke samme bilen hele veien.

Boble-røtter
Porsche-hodene vet dette meget bedre enn meg, men vi kan vel grovt dele modellene inn i ur-Porschen, som fremdeles slektet sterkt på 356 – og dermed VW Bobla. Den varte i ti år, og ble bygget i litt over 80.000.

Så kom det som av en eller annen grunn het G-serien. For meg var den en som ble ødelagt av de nye amerikanske sikkerhetskravene. Trekkspill-støtfangerne – har noe styggere noensinne vært montert på en 911?

Og i løpet av serien ble også Turboen introdusert. Det var spennende fordi det var nytt, men jeg tok ikke akkurat bølgen for meg selv da jeg kjørte en for første gang.

Men 3,2-liters Carreraen fra samme familie er vel fremdeles en av tidene absolutte favoritter. Her endte produksjonen på nesten 200.000.

Så kom 964 versjonen i 1988 – egentlig en helt ny bil, selv om den fremdeles het 911. Plattformen inneholdt 85 % nye deler og den fikk en spoiler som løftet seg når det gikk fort, men som også føreren kunne låse i Viagra-posisjonen.

Det har alltid vært en del se-på-meg folk blant Porsche-kundene. Her snakker vi om 75.000 enheter for denne serien.

(saken fortsetter)

Miljøfokus
993 kom i 1993 og var blant annet den første med biturbo – som faktisk la vekt på ekstremt lavt utslipp!

Porsche hadde merket seg hva de jobbet med hos Lotus, så denne nye plattformen var bygget opp av aluminium – bilen ble igjen meget mer dansbar enn forgjengeren.

Og for mange ble den den siste «ekte» 911 – luftkjølt motor forsvant med denne serien. Nesten 70.000 slike – og da var det ikke mye luftkjølt igjen her i verden.

996 i 1997 var en virkelig NY bil. Hele veien inklusive både motor (olje- & vann-kjølt), plattform og karosseri (som nå kom ned på Cw 0,30). Litt komponentdeling var noe av forklaringen her. For eksempel lykter med integrerte retningsvisere, hilsen Boxster.

En veteran-kunde ville heller ikke kjenne seg igjen inni – det eneste man nikket gjenkjennende til var turteller i sentrum fremdeles, og hvor i all verden skal tenningsnøkkelen inn? Å ja – fremdeles til venstre? Her endte vi på oppunder 180.000.

Logisk og unormalt
997 – dette er vel første gang interne typenummer har fulgt etter hverandre, hadde ikke Porsche i Weissach noen andre oppdrag mellom forrige 911 og denne? – kom i 2004.

Blinklysene var flyttet til egen plass igjen – viktig for alle 911-sentimentale interesser, men ellers dukket naturlig utvikling som aktiv fjæring, dobbel-clutch og direkte innsprøytning opp. 

Modell-forvirringen tok også over, fullstendig. Da serien feidet ut, etter 215.000 eksemplarer, fantes det 25 versjoner.

Så går det helt i ball med internbetegnelsene, 991 heter den som kom i 2011. Fem nummer foran, og 14 år etter en av forgjengerne.

Lengre akselavstand, bredere sporvidde, mye feitere dekk og et helt nytt kontor var blant kjennemerkene. Enda mer vekt på aktiv chassis-kontroll.

Dessuten hadde noen den dårlige ideen at de skulle gjenskape den opprinnelige Targa – med den enorme B-stolpen, og en takplate som kunne fjernes.

(saken fortsetter)

Facelift
Jeg vet ikke om den som kom for to år siden egentlig fikk en ny typebetegnelse eller om vi fremdeles snakker om 991, men – sorry – jeg begynner egentlig å miste litt av interessen når en av de store nyhetene er en multitøtsj-skjerm og et Communication Management.

7.30 på Nordsløyfa er selvfølgelig imponerende, og jeg kan jo ikke si at bilen er blitt mindre relevant – salgstallene forteller jo at det er jeg som tar feil.

Hvilke som er mine favoritter?

Du skulle spurt Kjell Magne Ålbergsjø, BILs redaktør for lenge siden. Han kjørte dem alle, de som var aktuelle i hans periode – og han kunne virkelig kjøre dem. Men siden det var meg du spurte:

Favoritter
Favoritten tror jeg er 993. Den så strålende ut, det var fremdeles Harm Lagaay som var sjefdesigner da, og han ba temaet sitt om å orientere seg sterkt mot ur-911-bilen.

Dessuten var det jo ikke noe som slo luftkjølt-låten. Selv om det var en god del komfortdetaljer her, var det fremdeles en ganske hard-core Porsche.

(saken fortsetter)

Nest-favoritten er den første. Fordi vi bare ble stående og måpe først. Og da vi endelig fikk prøve den hadde den et forhold prestasjoner / pris som ingen kunne matche. Pluss at du fikk en følelse av pengeskap-kvalitet med en gang du satte deg inn i den.

Nummer Tre er en bil jeg aldri har kjørt selv, men hvem klager når jeg ble blitt kjørt rundt i en slik av selveste Vic Elford, som var med og vinne 84- (jeg sier åttifire!) timersløpet på Nürburgring i 1967.

Bilen het 911 R og var lettet så konsekvent at dørhengslene var nystøpt i aluminium (det var ikke akkurat gratis) og Porsche-merket på panseret ble erstattet av et klistremerke. Bilen veide under 800 kg – og selv passasjeren kunne merke det.

Nesten Nummer Tre var 2,7-liters Carrera RS fra 1973, bygget som en homologerings-spesial. 

Fremdeles under 1000 kg, og med verdens feteste hekkspoiler – dette er vel en av de mest populære Porschene blant samlere.

Det er vel også derfor det finnes ca. 1000 ganger flere av den enn de som opprinnelig ble bygget – replica-RS-industrien lever fremdeles godt. Men jeg fikk kjøre en, samtidig som vi hadde en Dino 246.

Porschen var raskere og meget mer lettkjørt men tapte selvfølgelig ovelegent fordi den bare kostet halvparten!

Det var mine, hvilke er dine 911 favoritter?

Se flere videoer hos Porsche


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer