Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fullvoksne SUV-er leveres i de fleste markeder med fem eller syv seter. Det kan du også få i Norge, men her slipper du vesentlig rimeligere unna om du klarer deg uten baksetene. Da kan den registreres som varebil på grønne skiler. Rexton er en SUV i det såkalte D/E-segmentet, hvilket betyr at den er ganske stor. Sammenlignet med bestselgeren i dette segmentet, Toyota Land Cruiser, er Rexton både lengre og bredere. Bilen har en lengde på 485 cm, en bredde på 196 cm og rager 182 centimeter i høyden. Den har en egenvekt på 2,1 tonn og kan trekke hengere på inntil 3,5 tonn, så her har du løsningen om du kal ha med deg hestehenger, båt eller en stor vogn på tur. Motoren er en firesylindret 2,2 liter ned 181 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter. Standard girkasse er sekstrinns manuell, men du får den også med syvtrinns automat. Fra Mercedes! passer SsangYong på å fremheve. Firehjulsdrift er selvsagt standard, men om ønskelig kan du kutte ut driften på forhjulene for å spare drivstoff når du cruiser uanstrengt. Men du har selvsagt fordelen av skikkelig firehjulsdrift når behovet melder seg. SsangYong tilbyr Rexton med høy grad av komfort og sikkerhet, avhengig av hvilket utstyrsnivå man velger. De lover å lansere en ny pickup basert på samme lest som Rexton tidlig neste år. I Norge selges så godt som samtlige biler i dette segmentet som varebiler – noe som medfører flere hundre tusen i avgiftslette sammenlignet med personbilutgavene. Her er registreringstallene for de viktigste konkurrentene i 2016:
Importselskapet for SsangYoung ble i sommer overtatt av Pongo AS. Selskapet eies av Nils Petter Gill (Subaru Norge og Autoindustri). Øvrige modeller fra den koreanske produsenten er Tivoli og XL som begge er relativt ferske på markedet, men sliter med beskjedne salgstall. Og så fins fortsatt den «spesielt utseende» Rodius i porteføljen – både som 7-seter og varebil.
|