Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Møller-systemet vet å ta vare på historien, og på mange måter er nå et stort hull fylt igjen. Perioden da Harald A. Møller jobbet hos Kolberg, Caspary og etterhånden ble Strømmen Auto (Dodge) og samtidig fikk andre førkrigsinteresser begynner å bli vel dokumentert (selv om Møller-samlingen fremdeles mangler en ekte Strømmen bil fra den tiden). Hvordan virksomheten igjen kom i gang etter krigen, med Volkswagen som opplagt sentrum, er også godt belyst – og illustrert med passende biler. Men mellomperioden – krigstiden – da Møller var engasjert i Autoindustri som var beskjeftiget med å pushe generatorer konstruert på og produsert av Strømmens Værksted, har vært et hvitt felt på Møller-kartet. 1932-modell Chevrolet Og i dag kom folk fra Tolfsby-stiftelsen på besøk til importørens anlegg på Frysja og hadde med seg en lys levende, generatorfyrt 1932 Chevrolet lastebil. Det hører med til historien at nå avdøde Jan Tolfsby var en av tidenes største samlere og gjenbrukere. Han samlet på alt, og det han ikke klarte å bruke – alle de 400 bilene han fant rundt i landet, for eksempel – det ga han bort. Denne bilen og denne generatoren er noe av det han etterlot seg. For en eksklusiv krets demonstrerte styremedlem i stiftelsen, Eivind Daldorrf, og medbragt fyrbøter Morten Labråten («Far’min hadde generator, og ’32-Ford min har jeg kjørt på generator i 25 år nå») hvordan man fyrte opp i peisen, hvordan man koblet om fra bensin til gass inne under panseret, og hvordan man testet at gassen som kom strømmende ut foran (CO2 – ganske giftig) var blitt konsentrert nok til at den kunne brenne. Da var vi klar. Bakkestart null problem Men han slapp alt som fulgte med i etterkant. Tre filtre som skulle renses. Fjerne møkk inne i peisen. Tappe kondensvann. Litt mer omfattende daglig vedlikehold den gang. «Men vi fikk fin knott. Forhandleren vår på Hamar, Olrud, hadde egen knottfabrikk. Jeg lurer på om den het Knotten A/S eller no’ sånt jeg...» Bjørn Erik Skjærvik, leder av Tolfsby-stiftelsen og sjåfør, kjørte noen runder med medbragte passasjerer. Han behersket dobbeltclutching, husket at denne hadde fire gir og ikke bare tre som var vanlig på personbilene, og syntes egentlig at den gikk bra på gass også. Bakkestart var i hvert fall ikke noe problem. Dreiemomentet var der. Storartet forestilling, og Jon Røhrt har klart å gjenfortelle og illustrere levende enda et viktig kapittel i denne bilbransje-gigantens historie. Mer om både turen og knott-driften i september-utgaven av Yrkesbil. Er du ikke abonnent? Da kan du bli det her.
|