img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Endelig på plass: en skikkelig VW-SUV
Volkswagen har ertet oss med litt spennende SUV-konsepter helt siden 2013. Endelig er produksjonsutgaven her.

Du skal være veldig god hvis du kan ramse opp alle konseptene som har kommet i forkant av den nye T-Roc-modellen til Volkswagen.

Sånn som jeg har notert det startet det med lille Taigun i Sao Paulo i 2012. Det fortsatte med Cross Blue og Cross Blue Coupe her og der, samme år. Så kom den som virkelig het T-Roc – men Concept – til Genève i 2014.

Det var begeistringen for den, sa de ved introduksjonen av produksjonsbilen, som gjorde at de bestemte seg for å bygge den.

Det rene tøv, det vi var begeistret for da var en tre-seters ultra-funky by-geit, med avtagbart tak. Milevis fra T-Roc’en i produksjonsdrakt – som jeg også er begeistret for.

Men ikke kom og si at de ikke ville bygget en moderne SUV – uansett.

Så har vi hatt Cross Coupé GTE og T Prime Concept GTE og – den siste (tror jeg) - T Cross Breeze, i Genève i fjor.

Det er sikkert noen som mangler i denne lista og sikkert noen som er galt plassert, men poenget er at Volkswagen har brukt en uendelighet av tid for å bygge en bil som detter rett opp i et segment som allerede teller seks millioner biler årlig, og som snart kommer til å toppe ti.

På høy tid med andre ord.

Og da de først kom, så kom de godt.

Vi kan hoppe over mekanikken her. Dette er en Volkswagen, bygget på MQB-plattformen med en akselavstand på generøse 260 cm (resten, hvis du MÅ vite det, måler 423 x 182 x 157 cm) og et utseende som er så ikke-Volkswagen som du kan tenke deg.

Du finner flere tekniske detaljer og masse bilder her 

Den har karakter hele veien – la gå, fronten er fremdeles ganske slapp i forhold til ting vi har sett på konseptene, min favoritt derfra er fronten på Cross Blue Coupé – men resten står meget bra.

Markerte hjulbuer som er ekstremt muskuløse og som er trukket så høyt opp har vi aldri sett på noen VW før. Dessuten har de klart å beholde en C-stolpe som kan minne om Targa-stolpen fra konseptet.

Den blanke metallstripen som starter på bunnen av A-stolpen og følger hele taket bakover til C-stolpen er også ganske frekk og gir et utmerket skille for to-farge alternativene.

At de ikke har lakkert nederste del av bilen gjør at den ikke virker så høy som den er. (Men hva bakkeklaringen er, aner jeg ikke. Dette er da heller ikke noen off-roader.)

Da jeg så hekken, med litt frekke vinkler og fire store åpninger (ingen av dem har noen funksjon, verken for eksos eller luft-utslipp) måtte jeg spørre om den var gjort nede hos Lamborghini.

Det var den ikke.

Desto større kudos til hjemmelaget som ikke bare har skapt en helt ny, og ganske dristig form, men som også har klart å selge den inn til styret.

Det er lenge siden jeg såpass ærlig har kunnet fortelle Klaus Bischoff, designsjefen, at jeg likte jobben hans, og det var virkelig gøy å kunne henge med de 10 folkene fra designavdelingen som hadde fått bli med til lanseringen.

De var minst like begeistret som meg (og det er slett ikke alltid).

De kunne også svare på min eneste virkelige innvending om at selv med 19-tommere så den litt trangbeint ut forfra. «R-modellen (hva nå det er) vil rette på det» fortalte de.

Spesielt var Tomasz Bachorski fornøyd. Han er sjef for interiørdesign, og hadde jo vist tendenser allerede på den nye Poloen. «Endelig hadde de fått fargestifter», skrev jeg da.

Nå hadde de dratt den enda lenger, for eksempel med karosserifarger på dashbordet – akkurat som på 40- og 50-tallet da instrumentene satt på en svær metallplate som faktisk var en del av karosseriet.

Nå er nok sluttresultatet veldig avhengig av trim-nivået (Base, Sport eller Style), og det later til å være en rekke valgmuligheter for hva man ønsker å se på også, når man ikke ser på veien.

Jeg tror vi har paneler her, med de best integrerte display-funksjonene på denne siden av Airbus. Jeg ble for eksempel vist et TFT-panel med den mest futuristiske grafikken jeg har sett – og det inkluderer en del spill!

Selvfølgelig er det berøringsskjermer og en rekke haptiske fenomener over det hele, men også når det gjelder vanlige brytere (og ikke minst hvordan panelene er montert) er det en presisjonsfølelse på gang her, som helt klart setter en ny standard.

Og allikevel ga Bachorski meg en følelse av at «bare vent på den nye Golfen du! Du har ikke sett noe ennå!»

Volkswagen har allerede gitt andre deler av verden Atlas og Tramont (og Kina skal få T-Roc med lang akselavstand). Men det er vel først med denne at jeg syns de har vist at de har forstått at dersom verden trenger SUV-er fra VW, er det slike som denne den vil ha. 

Med andre ord: gruppens pioner i dette segmentet, Audi Q2, er herved parkert. I hvert fall hva design angår.

Hvilket også lover veldig godt for den kommende Polo-baserte versjonen, T-Cross. Dette blir biler som gjør at Tiguan og Touareg må nedgraderes til avdeling for ganske kjedelige fornuft-biler.

For- eller firehjulsdrift, 115-190 hk, 7-trinns DSG, masse bagasjeplass (445 liter sier de), og seter der man sitter godt, har god plass og som også strutter av høy kvalitetsfølelse og masse muligheter for gøyale mønstre og spennende sømmer. 

Pris aner jeg ikke, utslippsnivåene er heller ikke klare, men det er allerede åpnet for bestilling.

De første få eksemplarene kommer før jul, men det er neste år det skal ta av, 3.000 slike kommer til Norge – ikke en av dem med antydning av kabel, verken for batteri eller annen form for plugg-inn.

Og derved tror jeg også jeg har svart på alle spørsmålene deres, bortsett fra det som kom fra Jørn H.

Og det er litt flaut.

Hei Jørn – ditt var egentlig det eneste virkelig originale spørsmålet, og det glemte jeg å sjekke opp. Og jeg har ennå ikke fått svar fra produktansvarlig hos importøren.

Du skriver: «Jeg håper VW legger ryggekameraet bak logoen på bakluken slik som på Golf og Passat. De bommet med Tiguan. I Norge er det upraktisk å ha et kamera som er eksponert for vær og vind og hvor du må tørke av linsen når man skal rygge bare fordi det har regnet litt».

Jeg er sikker på at vi skal få oppklart dette ganske snart – men hvis VW hadde kjøpt disse elementene fra Continental og ikke fra andre underleverandører, hadde det ikke vært noe problem, uansett. Continental har nemlig utviklet sitt eget rensesystem for linser og sensorer.

Det er slike detaljer jeg kaller et Virkelig Fremskritt.

Men, som sagt, du skal få beskjed.

PS!
Volkswagen-selger Marius Holtan-Hartwig hos Follo Bil har sendt oss følgende kommentar angående det ubesvarte spørsmålet om ryggekamera:

"Importør har svart meg på hvorfor ikke ryggekamera er plassert under logoen på Tiguan og Touran. Det var fordi åpning av døren så høyt opp ville være ubehagelig for alle under 2 meter. Hvorfor de ikke kunne kombinert åpning over skiltet med linsen under logoen er en annen sak.

Begge disse bilene har for øvrig spyledyse på linsen slik at det fungerer godt også i sølete vær."

Da fikk vi vel oppklart det siste av spørsmålene deres også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer