Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er primært kosmetikk det dreier seg om når BMW gir i3 en såkalt midtlivs-oppdatering. Bilen har jo vært på markedet siden 2013, og da må designerne på banen og foreta noen grep. I elbil-landet Norge har i3 hatt en unik posisjon – siden 2014 har den vært BMWs mest solgte modell, og hittil i år er den i tillegg Norges mest solgte elbil. Så vidt! Den pustes i nakken av e-Golf som nå er på plass i oppdatert versjon, noe som blant annet betyr økt rekkevidde. En BMW-forhandler gir deg sikkert en grundig innføring i alle nye farger, materialer, støtfangere, lys, men det du er mest interessert i skal du få svar på her: Rekkevidden er nøyaktig den samme som hos dagens modell. Hvilket slett ikke er dårlig – 300 kilometer etter NEDC-syklusen, men et godt stykke unna hva en Ampera-e klarer. 170 hestekrefter og 250 Newtonmeter gjør bilen kjapp og smidig og er nok en medvirkende årsak til den norske suksessen. Er du mest opptatt av de sportslige egenskapene bør du også vurdere nykommeren BMW i3s. Den ligger 10 mm nærmere asfalten, har 40 mm bredere sporvidde og 20-tommere som standard i tillegg til kosmetiske detaljer som skal gjøre den barskere. Dessuten har den fått økt effekten til 184 hk og dreiemomentet til 270 Nm. Dermed kan du spare fire tideler på aksen (6,9 sekunder) og få litt mer toppfart (160 km/t). Medaljens bakside – du reduserer rekkevidden til 280 kilometer (fra 300). Ved lanseringen av de «nye» modellene utvider BMW garantitiden for batteripakkene fra 8 år / 100.000 km til 8 år / 160.000 km som nok må kunne kalles en bransjestandard i dagens marked. Prisene på de nye modellene blir som følger:
|