Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I dag har Renault sluppet den første antydningen av hva slags konsept de skal vise i Frankfurt. Nå kan vi jo med en gang nevne at Renault har ikke noen spesielt stolt historie når det gjelder Frankfurt og konsepter. For to år siden nøyde de seg med Alaskan, som var nesten produksjonsklar selv om de kalte det konsept. For fire år siden var det Initiale, som var en slags lovende Espace – men ikke noe å slå gamla i taket for. Vi må helt tilbake til 2011 for å komme til noe jeg var virkelig begeistret for. Søte, lille Frendzy – selv om den hørte nok mere til YrkesBil-fraksjonen enn til BIL-folket. Men nå har vi altså Symbioz, som er ment å være – navnet antyder vel det – en symbiose. Egentlig definert som «samliv mellom ulike arter». Her består symbiosen åpenbart av den mobile fremtiden som designer-briefen forsøkte å definere til 2030. Her er det livsstil-, miljø- og bytrafikk-utfordringer som skal løses, og selvfølgelig skal vi også ha alle de vanlige klisjeene som autonom, elektrisk, og oppkoblet med i oppskriften. For meg er det bilen som er spennende. Og jeg gleder meg veldig til å fortelle både om designeren (han er IKKE fransk!) og om hva han har tenkt med dette konseptet. For uansett hvor mange floskler man pakker et slikt konsept inn i, så koker det hele ned til hva en smart designer har villet med akkurat den jobben og hvordan han har valgt veien frem. Men en ting har jeg ikke tenkt på før Renault presiserer det nå: Z’en i navnet (vi hadde den i Dezir også) betyr batterielektrisk, slik vi finner det i Z.E. modellbetegnelsen. Klokka 09.50 den 12. september vil alt være avslørt.
|