img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Jaguars fremtidskonsept
Av helt spesielle grunner er det rattet på Jaguars nye selvkjørende fremtidskonsept, Future-Type, som fascinerer mest. Hils på Malcolm Sayer.

Egentlig blir jeg litt skuffet når avanserte tenketanker og ingeniører og designere som skulle være i stand til å tenke oss lateralt inn i fremtiden, kommer opp med noe som er ganske forutsigbart.

Skal en bil som vil være relevant i 2040 se ut som en bil? For det er jo ikke tvil om hva Jaguars fremtidsvisjon er – den er en bil.

Vis disse bildene til enhver halvannetåring som har begynt å si brrrrrrm, og han vi klart indikere at dette er også en brrrrrrm.

Mainstream
Så får det ikke hjelpe om det er bygget inn mange visjoner her, 2+1 seter, kjør-selv hvis du vil, elektrisk selvfølgelig, nettverking slik vi i dag forestiller oss at mulighetene vil bli - og egnet også for bildeling. Hele pakka som er blitt så (gjesp) main-stream-konsept de siste årene.

Men så er det Jaguar slår til med selve betjeningsorganet inne i bilen. Kall det gjerne rattet. Et stemmeaktivert instrument med kunstig intelligens på 2040-nivå.

Den holder orden på livet ditt, bestiller bord på restauranter du aldri har hørt om men som rattet regner med du har lyst til å prøve, holder selvfølgelig orden på trafikk og kjøre-ruter, er utstyrt med fullmakt for, automatisk, å kunne hente ungene dine i barnehagen, holder orden på alle medlemmene i bildel-ordningen som av og til benytter bilen, lader seg bare når strømprisen er lavest – skriv en lang liste over oppgaver du håper en sånn robot skal kunne hjelpe deg med i 2040, og Sayer vil fikse det.

Tech Show
Sayer er nemlig navnet på dette rattet, som fikk en spesiell plass på Jaguar Land Rovers Tech Show på Central St. Martin i London denne helgen.

Det var der vi fikk den elektriske E-Typen (her er det nok noen av de opprinnelige skaperne som roterer i gravene sine – «hvor er vetållern min?») og det var der de viste Future-Type – pussig nok uten å trekke med seg alle høydepunktene til utstillingen i Frankfurt.

Og det var altså der vi fikk Sayer

Som også vil kunne oppføre seg som et ratt hvis du vil kjøre selv, eller folde seg inn i dashbordet, hvis du ikke vil, men som du etterpå tar med deg inn som din egen P.A.

Nå var det ikke sånn jeg kjente Sayer, men jeg blir nesten rørt over at han hentes frem igjen – uansett hva slags form og funksjon de gir ham nå.

Malcolm Sayer var en kjempe, ikke bare i det han gjorde, men også in natura. Nesten to meter høy, han raget over Jaguars sportssjef «Lofty» England som het Lofty fordi det var det han var.

Men Sayer var enda mer kjempe i det han gjorde.

Myteskaper
Jaguar-skaperen, Sir William Lyons, var nesten like flink til å skape myter som Enzo Ferrari. En av de mest seiglivede var at det var Lyons som var designeren der i gården.

Greit, han skapte førkrigslinjen (ikke helt alene da heller) og han hadde sans for hvordan ting så ut. Men i den fasen som virkelig betydde noe, fra XK120 C – (uriktig kjent som C-Type) – vant på Le Mans i 1951 til XJS – som ble lansert flere år etter hans altfor tidlige død – var det Malcolm Sayer som førte pennen.

Jeg traff ham noen ganger i helt andre sammenheng. Alec Moulton – han som blant annet bygget fjæringssystemet for Mini – hadde jobbet hos Bristol (flyfabrikken) under krigen. Han var flink til å samle andre gamle kolleger til Bristol reunions, og det var i slike sammenhenger jeg og andre Bristol-groupies kunne møte heltene.

Jeg fikk aldri spurt om hvorfor han ikke fortsatte hos Bristol da de begynte å bygge biler etter krigen. Men han hadde fått et strålende tilbud om å bygge opp et ingeniør-fakultet ved Universitet i Bagdad. Problemet var at da han kom til Irak viste det seg at Universitet bare eksisterte på papiret. 

Mannen, utdannet ingeniør ved Loughborough College (University i dag) var ikke snauere enn at han drev som lastebiloperatør der en stund, men den politiske situasjonen ble så urolig at han reiste tilbake, og fikk jobb hos Jaguar i september 1950.

Mesterverk
Jobb-beskrivelsen var «å utvikle en bil som likner på XK og som er i stand til å vinne Le Mans».

Det skal jeg si han klarte. Ingeniøren, som kalte seg «industri-designer og kunstner» hatet betegnelsen Stylist. «Jeg er da f-**en ikke noen frisør» sa han da han gikk fra C-Typen rett over til de som skulle vise seg som bilhistoriens mesterverk.

D-Type, E-Type, den midtmotoriserte XJ 13 prototypen som krasjet så gjennomført på MIRA under testing at den aldri ble til noe mer, og XJS – alle disse kan føres direkte tilbake til ham. Dessuten hadde han en finger borti alle produksjonsbilene derfra.

Han sa alltid at jobben hans var å få alt til å fungere perfekt sammen, både det aerodynamiske og det visuelle – man kan trygt si at han lyktes i det – og at alt han hadde lært om aerodynamikk hadde han lært hos Bristol.

Genistreker
Fremdeles finnes det rester av en oppskrift han hadde der han brukte en regnestav (husker du? 2 x 2 = ca. 4) og en logaritmetabell med 7 desimaler som han brukte for å regne formler som lå til grunn for de kurvene han tegnet. Den type arbeid som nå utføres av CAD-program i supercomputere.

Sayer var blant de mest beskjedne som fantes. I dag hadde han vært på Designernes SuperStar nivå, men fremdeles finnes det garva Jaguarmiljøer som aldri har hørt om ham – og de som har hørt om ham vet som regel altfor lite om dette fyrtårnet.

Derfor er jeg superbegeistret for Future-Type allikevel. Når den blir brukt for å trekke frem en av dem som virkelig fortjener masse oppmerksomhet tilgir jeg alt.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer