Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg har ingen planer om å ta livet av Polo. Volkswagens småbil produsert i 14 millioner eksemplarer og historie tilbake til 1975, er fortsatt den tredje mest kjøpte bilen i EU og har derfor helt klart livets rett. I det minste fram til 2021. Med EUs 95 grams CO2-krav gjeldende fra 2021, endres spillereglene dramatisk for bilindustrien. Ingen av de bensindrevne Polo-modellene som lanseres i disse dager klarer kravet, og VW har ingen uttalte planer om å elektrifisere eller hybridisere bilen. Snarere tvert om. Trues av høybygg Jeg liker høybygg, den gode sitteposisjonen de byr på og den forbedrede oversikten til trafikkbildet. Men jeg liker også Polo. Den har vært her siden jeg tok førerkort, og jeg har delvis vokst opp med denne lille tassen som ved hvert generasjonsskifte har lagt på seg noen centimeter i lengden og bredden. Ny Polo er eksempelvis større og mye rommeligere enn storebror Golf var bare tre generasjoner tilbake. Særlig den økte akselavstanden til 2,55 meter gjør det mulig for voksne å sitte greit i baksetet i Polo. Nytt, men gjenkjennelig Ikke noe galt med MQB, men i plattformen ligger også VWs DNA med elementer du drar kjensel på, uansett hvilken VW du setter deg bak rattet i. Nettopp det kan være en av årsakene til VWs verdenssuksess. Null interesse for små dieselbiler i Norge gjør at de to dieselvariantene forbigås i stillhet. Heretter blir basismotoren den kjente, tresylindrede enliteren, nå effektjustert til 95 hk. Skygg unna budsjettvarianten med 65 hk fordi den ikke bare er motorsvak, men sannsynligvis også uselgelig i bruktmarkedet. Helst 115 hk Selvfølgelig innholder Polo-programmet GTI allerede i høst, nå med 200 hk og automatgir. Den manuelle varianten må du vente på til neste år. Og firehjulsdrift kan du glemme. Polo forblir i gateversjon en framtrekker. I min anbefaling inngår også Highline utstyrspakke, og pluss for all del på med Active Info Display. Den tradisjonelle instrumenteringen bilen normalt leveres med får Polo til å framstå som et gjesp i solnedgangen, målt mot den kule og informative 11,7 tommer store skjermen. Ingen andre småbiler byr på noe liknende. Mangler skiltleser Selv enkleste Polo inneholder nå city nødbrems med fotgjengergjenkjenning. Adaptiv cruisekontroll leveres fra business utstyrspakke, og Polo kan utstyres med blindsonevarsling. Det er når alt dette er på plass jeg lurer på hvorfor ikke VW utstyrte Polo med en variant av Opels øye som også leser trafikkskilt! Nå ble jeg sittende å irritere meg over at fartsinformasjonen på naviskjermen nesten hele tiden var feil fordi bilen ikke leste skiltene i sanntid. Fra 193.600 kroner Der basisversjonen koster drøyt 20.000 kroner mer enn billigste Toyota Yaris – klasselederen – skrumper prisforskjellen inn til 2000 kroner når Highline Polo med 95 hk og automatgir (DSG) måles mot Yaris Style 100 hk hybrid med CVT girvalg. Det er på dette nivået VW går inn for å ta deler av Toyotas 25 prosents andel av småbilklassen. Men lett blir det ikke.
|