img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
90 bilder i galleri
Nedtonet Volkswagen
Volkswagen har tonet litt ned siden dieselsjokket for temmelig nøyaktig to år siden. Det viste kveldens førpremiere-party.

Da jeg satt i bilen opp gjennom Tyskland, på vei hjem fra siste Frankfurt-utstilling, den i 2015, kom det en nyhetsmelding som hørtes helt uvirkelig ut.

Volkswagen var tatt på fersken med en jukse-software. Bedrageriet omfattet nesten 500.000 biler.

Det virket for utrolig til at det kunne være sant. Vi skrev litt forsiktig om det på søndagen, men egentlig fikk ikke avsløringen det sensasjonspreget den fortjente før uti neste uke.

Selv syntes jeg for eksempel at tabloidantydningen om at VW kunne risikere 1,8 milliarder i bot virket overdrevet.

I dag vet vi at skandalen omfattet ca. 11 millioner biler, straffene alene beløper seg til mer enn 4 milliarder dollar og erstatningene er vel allerede på over 18.

Toppledelsen gikk. Folk er arrestert og ettersøkt. Rettssaker står i kø. VW-Gruppen må slukke stadig nye bluss-opp branner, og fremdeles dukker det opp nye og ynkelige rester fra skandalen.

Bare det at de til de grader har nedtonet sin før-utstilling-fest, tyder på at VW-Gruppen er blitt litt mer ydmyk.

Tidligere skjedde den i en av de største idrettshallene i utkanten av Frankfurt. Det var så pompøst siste gangen jeg var der, i 2009, at siden har jeg ikke giddet å gå dit.

Andres rapporter, inklusive ex-redaktør Stein Pettersens fra noen år tilbake, har ikke gjort at jeg angret på det fraværet.

Men i år ville jeg se om man kunne oppdage at noe hadde skjedd.

Allerede stedet for arrangementet bekreftet en endring. Nå skjedde presentasjonen i den hallen som i morgen er lokaler for den første av to av utstillingens pressedager – og fra torsdag er det publikum som skal mingle der.

Og det er jo de som virkelig betyr noe. VW-Gruppen må virkelig satse på dem, og gi dem en god følelse av hva Tysklands største På-Leirføtter- organisasjon skal satse på fremover. (I august økte VW leveringene overalt, bortsett fra i Tyskland, der sank de med 11 %).

Matthias Müller, konsernsjefen, var helt klar på et par ting etter at han hadde latt seg kjøre inn av den patetiske nesten to år gamle personbefordreren Sedric, som nå hadde andre farger enn da den debuterte i Genève.

«Business as usual» gjelder ikke lenger, sa han. Og: «Mer transparens og ærlighet hva emisjoner angår».

Og dersom vi setter likhetstegn mellom emisjoner og elektrifisering, dreide resten seg nesten bare om det. 

Vær liksom ikke i tvil om at VW-konsernet skal bli temmelig elektrisk. De skal legge 50 milliarder euro i batterifabrikker – med deres ambisjoner har de behov for 150 gWh kapasitet i 2030.

Dessuten skal de legge ytterligere 20 milliarder i elektromobilitet. Det betyr blant annet at innen 2030 skal hele gruppens portefølje – minst 300 modeller – og da snakker vi også MAN og Scania – være fullstendig elektrifisert.

Og så er det jeg hører på og egentlig irriterer meg mer og mer over at det ikke er et eneste forsiktig ord om kanskje å knappe litt inn på forbruket, og at å kjøpe nytt – uansett hvor teknologisk avansert det er – sannsynligvis ikke gir billett på første rad når man skal se på at kloden reddes.

Slike tall som vi hører, som er like konkrete og engasjerende som å høre på en presentasjon av statsbudsjettet (liksom: hva er egentlig 50 milliarder euro? Hva er egentlig 150 Giga-et-eller-annet?) er kanskje ikke med på å skape nye holdninger når det gjelder publikums forhold til produsentene? 

Og så tenker jeg videre at de konseptbilene vi har sett her, ID Crozz II, den SUV-aktige Elaine, Skodas krystall-nydelige Vision E fra Shanghai-utstillingen tidligere i år – og ikke minst Aicon, en pedal- og rattløs nivå fem selvkjører, at visst er de imponerende, og til dels vellykkede (dere skal høre om noen av dem senere), men trenger vi en Aicon på femmeter&førti? Hadde det ikke vært mer Intelligent (Artificial eller ei) med en Aicon på 2 meter og 200 kg, som hadde klart å gjøre samme jobben?

Og så tenker jeg til sist (nok får være nok, jeg skal tross alt andre steder i kveld) at her er vi – hvor mange? – 1000 kanskje, som hører på en av de ledende produsentene love seg inn i en helt ny «Roadmap E». Som vi antakelig alle burde være glade for.

Men hvem vil allikevel vinne denne mandagsrunden? 

Volkswagen med sine massive visjoner inn i 2030 og videre fremover, eller Elon Musk som trykket på en tast, og dermed fikk en rekke Tesla-eiere i Florida, på desperat jakt fra Irma, forlenget rekkevidden på bilen sin med mange mil. Hvilken historie tror du kommer til å sitte best?

Litt mindre gravalvor kanskje, og litt mer overfladisk fjas, dramatikk og scenografi. Det er vanskelig å se fortsatt suksess for et slikt konsern uten at man greier å engasjere de som lot seg engasjere av Apple og Iphone. Og der er opplagt ikke VW-Gruppen eller de andre tyske produsentene akkurat nå.

Men når det er sagt. Denne forholdvis lav-profil føråpningen av IAA var veldig sympatisk på den måten at egentlig behøver jeg ikke bruke mer tid i den kjempestore hall 3 mer. Alt det nye og interessante var jo også der.

Ikke minst Skodas Aroq, eller Arona – og de mange andre morsomme Seat-ene som vi har holdt oss unna i alt for mange år nå. For første gang fikk jeg se T-Roc sammen med andre biler – den står fremdeles som en påla og viser hvor slapt mye av det andre på den standen er.

Men, slapp av. Jeg kommer tilbake. Det er altfor mye der som trenger spesielle omtaler til at jeg kan holde meg unna.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer