img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Endelig, men altfor tidlig: Project One
AMGs 50-års presang til seg selv har vaket i kulissene i mer enn et år nå. Nå er den vist, men vi får ikke se den på alvor før om halvannet år.

Skal man være helt kynisk så kan man si at Mercedes-Benz trengte å rettferdiggjøre sin deltakelse (og suverene posisjon) i irrelevante Formel 1. Og hvordan bedre gjøre det enn å sette ut i praksis den gamle floskelen om at «Racing improves the Breed»!

Formel 1 på gata har lenge vært en klisje, men det er det Mercedes-Benz, ved hjelp av sin mer og mer selvgående filial AMG, har bestemt seg for å vise.

Og det skjedde ved en event som fikk meg til å tenke enda mer kynisk: Hva er vitsen med å sette at åpningsdagen for pressen på IAA er tirsdag den 12. september, når alle og hans bestemor nå inviterer til «førtidsåpning, her hos oss på standen» kvelden før dagen.

I realiteten kunne vi vandret rundt på hele messeområdet her i Frankfurt kvelden før, hvis vi bare hadde hatt tid, fra peak-titting til førpremiere.

Og for å fullføre kynismen, kanskje syns jeg Daimlers presentasjon av sin Smart Vision EQ var mer relevant enn presentasjonen av Project One – i hvert fall hadde den bedre musikk.

Men når Project One går ut med ca. 1100 hk mer enn Smarten, er det jo ikke tvil om hvem som vinner første runde.

Og når den attpåtil blir presentert av Lewis Hamilton med (enda) en ny sveis og designerbriller som gjorde at jeg lurte på om han hadde fått de samme oransje Moods of Norway-rammene jeg fikk gratis fordi ingen ville han dem (for mye 50-tall!!), er det klart det blir stemning. «A real transfer of F1 design onto the street …» ble det påstått.

Jovisst, det er mye Formel 1 her. Motoren er for eksempel den samme 1,6-literen som sitter i racerbilen, og bygget det samme stedet – milelangt unna Stuttgart og Affalterbach – hos AMG High Performance Powertrains i Brixworth sammen med Petronas Motorsport-teamet i Brackley.

Den er riktignok regulert ned til 11.000 omdreininger, men yter allikevel litt over 600 hk. Jeg gjentar, fra sekstenhundre kubbikk!

Og siden vi er inne på krefter: i tillegg har den to motorer for forhjulene på til sammen 322 hk – de kan bevege bilen i ren elektrisk modus i 25 km – men det vil virke latterlig – ingen fart, ingen låt.

(saken fortsetter)

Så har den to andre trick-motorer – en på 120 kW koblet rett på veiven, aks-assist, og en på 80 kW bygget inn i turboen for hå hjelpe den å snurre slik at turbolag’et – som alle vi med hår-på-brøstet hater så intenst – ikke forekommer.

I motsetning til alle andre som vet alt om dette nye vidunderet har jeg ikke helt forstått om dette er en virkelig hybrid, eller om det er en bakhjulsdrevet landeveisbil som av og til får hjelp av noen el-motorer, som til gjengjeld får regen-hjelp ved oppbremsing (eller som må lades via plugg. I motsetning til F1-bilen er spenningen om bord forresten økt fra 400 til 800 Volt. Gode muligheter for et lite problem der.).

Det spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er hva Tobias Moers fortalte: «Du må ikke være noen F1-fører for å kjøre denne. Du åpner døra, setter deg inn, trykker på start-knappen og kjører. Så enkelt er det».

Han presiserte at de hadde den mest moderne teknologien hva angår ESP-funksjonaliteten. «GTR er rå der, men dette er neste trinn. Vi vet også alt om å kontrollere to elektriske motorer på forakselen, det utviklet vi på SLS prosjektet. Og når det gjelder torque vectoring har vi full kontroll».

Nå skal det jo tilføyes at firehjulsdrift og torque vectoring er ikke akkurat Formel 1 – de er det Lewis Hamiltons jobb å fikse det.

Men mangelen på styling er rendyrket Formel 1. Riktignok går designsjef Gorden Wagoner i fistel når han beskriver denne som et eksempel på selskapets «sensual purity» eller hva han kaller designstilen. Men denne er utelukkende designet ut fra behov.

Fem forskjellige, meget krevende, kjølekretser stiller krav til luftinntak og -utslipp – og det bærer denne bilen preg av. En del bevegelig aero i tillegg setter også spor etter seg.

Interiøret er også så rasjonelt man kan forestille seg. Det som finnes av bagasjeplass finner du i dørene. Men kabinen er god og rommelig. Både Dieter Zetsche, styreformann, og Ola Kallenius, ex-AMG-sjef og styremedlem, er ganske høye – og begge er med på å godkjenne ting for produksjon.

Skjønt produksjon og produksjon. 275 skal bygges, alle er visst solgt alt – til noe over 2 millioner euro per stykk.

(saken fortsetter)

Men poenget er at den bilen som ble vist sist natt bare ble kalt konsept, den virkelige bilen skal ikke leveres ut før om halvannet år. Og innen den tid skal 12 før-produksjonsbiler testes og kollideres og sertifiseres – mye kan hende innen den tid.

Med vekten for eksempel. Som Mercedes og AMG holder helt tett om – bortsett fra at de sier at batteripakke og motorene og 8-trinneren fra den spesialbygde XTrack veier litt over 500 kg. Skal vi gjette på 1200 totalt?

Men endringer betyr også at prestasjonene blir endret, og der sier ikke Daimler noe annet enn «Hinsides 350 km/t og null-til-tohundre på under seks».

Behøver jeg nevne avanserte materialer, coilover racer opphengning i alle hjørner, Michelin Pilote 2 spesialutviklet for denne og alle de andre obligatoriske anorak-katalog-innslagene.

Det som er litt gøy er at denne type innsats pleier å resultere i en slags hellig treenighet. Forrige runde hyper-biler (kan vi kalle dem det?) ble plutselig P1, 918 Spyder og LaFerrari.

Når denne kommer på gata, og jeg kan ikke tenke meg at den beholder et så corny navn som Project One, vil den plutselig ha selskap av Astons Valkyrie og BP23 fra McLaren.

Hva skal dette segmentet døpes da tro? Giga-biler?

Oj – glemte jeg å legge sammen. Superbil, nei jeg mene Gigabil, med til sammen 1086 hestekrefter PLUSS 48 kortvarige hester i såkalt overboost. Det er mange hester det.

Du skal få lese om Smart EQ en annen gang.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer