Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da har du sikkert skjønt at det dreier seg om Cayenne Turbo – en fullvoksen SUV som har en solid porsjon av sportsbilegenskapene som Porsche ble berømt for, lenge før familiebilene overtok og ble viktigste nisje. Da Jon Winding-Sørensen var på Cayenne-lanseringen i Suffenhausen nylig, sto ikke denne på scenen. Det gjorde heller ikke hybridutgavene som blir de mest interessante for Norge nå som diesel er blitt et skjellsord. Tredje generasjon Cayenne Turbo har en fireliters V8 med 550 hestekrefter. Den tar deg til hundre på fire sekunder og videre til en toppfart på 286 kilometer i timen. Avanserte hjelpemidler som aktiv aerodynamikk, tre-kammers luftfjæring og forskjellig dekkdimensjon foran og bak perfeksjonerer de dynamiske egenskapene fra forgjengeren. Blant annet er takspoileren hastighetssensitiv, slik som den er på Porsches sportsbiler. Ved bremsing fra 250 km/t reduserer den alene stopplengden med fire meter. Fronten er strammet opp og har fått dynamiske LED-lykter som standard, om natten skiller den seg fra de andre Cayenne-modellene gjennom en doble lykter. Fra siden kjenner du igjen Turbo-versjonen på 21-tommers spesialfelger og bredere skjermbuer, og selvsagt har den doble enderør som alle Porsches Turbo-modeller må ha. Sammenlignet med forgjengeren er effekten økt med 30 hester, mens maks dreiemoment på 770 Newtonmeter er en økning på 20 Nm. (saken fortsetter) Ifølge Porsche er det nye chassiset tunet for å hente ut det beste fra tre verdener – presisjonen til en sportsbil, komforten til en Gran Turismo og fleksibiliteten til en SUV. På de 21 tommer store felgene sitter dekk i dimensjon 285/40 foran og 315/35 bak, også dette er adoptert fra sportsbilverdenen. Chassiset kan justeres i seks standardnivåer, men bakkeklaringen kan også endres manuelt for å tilpasse bilen til terrenget. Porsche Cayenne Turbo er bestillingsklar nå for levering sent på året, og den norske prisen blir kr 2.142.900. De mest aktuelle Cayenne-modellene for Norge må du fortsatt vente på nærmere detaljer om. Vi snakker selvsagt om de ladbare hybridene. I tilfelle Panamera utgjør de ladbare to tredeler av registreringen hittil i år, og andelen vil trolig stige etter hvert som leveringssituasjonen bedrer seg.
|