Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var vel mange som tvilte på at dette skulle gå da Borgward, etter ti års frem-og-tilbake – endelig forkynte at de skulle bli en faktor på verdens bilmarked. Vi skal ikke lenger tilbake enn Genève-utstillingen i 2015 – det var da de fortalte om planer som virket ganske hinsides. Etter det har de fått stort hovedkontor i Stuttgart, også med konstruksjon og design. De har mer enn 5.000 ansatte på verdensbasis. I fjor solgte de biler for mer enn 1,5 milliarder euro i Kina. De har nettopp lansert sin første helelektriske SUV, BXi7. Nå har de planer om å bygge fabrikk i Bremen – den historiske Borgward-byen – med en kapasitet på 50.000 biler, og i løpet av året skal de åpne sitt første store europeiske Brand Center i Stuttgart. Men så kom den første av to store overraskelser i Frankfurt: de skal begynne å selge biler i Tyskland allerede nå. Sammen med Sixt skal bilen selges i et begrenset opplag. Her er det ikke Sixt bilutleie vi snakker om, men Sixt Neuwagen – en ledende online distributør som tilhører konsernet. Service skal skje gjennom ATU – en av Tysklands ledende verkstedkjeder. Det er den modellen som heter BX7 TS som er først ut, senere vil også BX5 og BX6 følge på. Utelukkende bensinmotor forresten, men på sikt er det overordnede målet å bygge utelukkende batterielektriske modeller. Den andre overraskelsen var da Anders Warming trakk lakenet av noe ganske flatt som sto på scenen. Danske Warming er godt kjent som mangeårig sjefdesigner for Mini. På høsten i fjor hoppet han uventet av, og 1. januar i år dukket han opp som styremedlem og designsjef hos Borgward. Han snakket mye om tradisjon og om ikoniske Isabella da han viste oss sin egen Isabella Concept. Dette er en bil jeg må bruke tid på – her skjer det mye på en gang. Men hvis vi konsentrerer oss om silhuetten er det helt klart at han har fått til noe nytt. Dette er jo en limousine, men den jukser fordi C-stolpen som ligger utenpå der bak skjuler hvor mye fastback dette egentlig er. Og frontruta er jo skjøvet fremover på en helt annen måte enn vi er vant til. Dessuten har han løst grillproblemet – dette er jo en grill-løs elbil – ved å legge Borgward-logoen meget fremtredende i front. Vellykket, men her ser jeg for meg en liten konfrontasjon med Renault. (saken fortsetter) Og for romantikerne byr han på «Isabella-linjen». Den som starter bak forhjulene og som svinger seg opp der bak. Den er ikke bare dekorativ, og et naturlig skille for to-farge overflaten, den er også funksjonell – lar du hånden gli langs den, åpner døren seg. Og dermed kommer du inn i et B-stolpe-løst interiør som selvfølgelig er vanvittig inviterende. Warming påstår sågar at du vil være i stand til å betjene det enorme skjerm-dashbordet intuitivt etter et par minutters trening. Det er nesten så jeg begynner å tro at Borgward er kommet for å bli.
|