Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi visste at den ville være annerledes. En rekke store bilprodusenter som har pleid å beslaglegge store gulvflater, meldte lovlig fravær i år. Små bilprodusenter finnes det nesten ikke mer, den eneste avvikeren vi fant var en Roding, og den sto hos Thyssen-Krupp som eksempel på Steer-by-Wire. Dessuten hadde selv de store tyske som var der, krympet. Hos Mercedes var en hel etasje tømt for biler, i stedet var det laget en Silicon Valley campus-aktig avdeling for å trekke til seg unge, kreative start-up hoder – akkurat de som har meldt seg ut av bil. Og hos Volkswagen-Gruppen hadde de trukket inn Audi fra den midlertidige kjempepaviljongen de har pleid å sette opp utendørs. Til og med BMW ga oss signaler. Både de og Mini var der, også med nye konsepter, men på tross av nytt Fantom, hadde de valgt å holde Rolls-Royce borte. Bagatell? Tendens, sier jeg. Markedsplass Litt underlig var det også å starte i den ene hallen nede ved presse-inngangen. Der fant man de vanlige – det begynte med Trasco (skuddsikkert) og Brabus (krutt og dynamitt) og fortsatte med gamle kjente. Men så, neste hall, som alltid har vært like full av utvilsomme biler, var nå ganske tettpakket av underleverandører. Lav show-faktor Jeg syns det er topp å møte alle disse som i realiteten legger premissene og skriver fremtidige spesifikasjoner for bilfabrikkene, men som bilSHOW er det kanskje ikke maksimalt? Men som dere skal se av disse siste bildene mine fant jeg mer enn nok til å bli engasjert, nostalgisk, interessert, kynisk og jeg fant heldigvis, som vanlig, mer enn nok jeg kunne smile av. Det blir nok flere IAA fremdeles, men at de vil endre karakter har vi allerede fått overbevisende eksempler på.
|