Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Oslo-start på historisk rally I 2018 er Oslo igjen én av startbyene for det tradisjonsrike Rallye Monte-Carlo, og arrangøren Kongelig Norsk Automobilklub har tro på mange startende. |
||||||||||||||||
Rallye Monte-Carlo har en lang historie med start i Norge. Det tradisjonsrike løpets historie strekker seg helt tilbake til 1911, og i 1931 gikk starten i Norge og Stavanger for første gang. I årene etterpå arrangerte KNA start fra Oslo en rekke ganger, og i 1998 ble det man i dag kjenner som Rallye Monte-Carlo Historique kjørt for første gang. De siste 20 årene har Oslo vært et av startstedene i rallyet annet hvert år, og i 2018 er det igjen klart for sjarmerende rallybiler i Oslos gater. Mandag 18. september ble det arrangert informasjonsmøte hvor KNA og Norwegian Rally Drivers Club ga informasjon om regelendringer og planer for årets Oslo-start. Nærmere 40 personer hadde møtt opp for å få høre om detaljendringer i reglementet for løpet og praktiske detaljer rundt starten i Oslo. Her var alt fra førstegangsførere til meget erfarne Monte-Carlo-deltagere samlet. – Nå ser det ut til at vi får rundt 20 biler som starter fra Oslo den 31. januar, og det er et nivå vi er meget fornøyd med. Sist vi hadde start i Oslo, for to år siden, rullet 14 biler over startrampa, forteller Petter Granerud fra arrangørklubben KNA Oslo. I 2018 vil det også, for første gang i Oslo, være mulig å delta i det som kalles Rallye Monte-Carlo Classique. Det ble arrangert for første gang i 2017, og er et enklere og kortere løp for historiske rallybiler som var med i det originale Rallye Monte-Carlo i perioden 1911 til 1969. – Det er et veldig spennende løp med biler som har en stor historisk verdi. Vi håper det vil være mulig å få én eller to startende også i dette løpet til Oslo, forteller generalsekretær i KNA Børre Skiaker. Starten i Oslo vil finne sted foran Nationaltheatret onsdag 31. januar fra klokken 09.55. Deretter går turen med ferge til Tyskland og videre derfra til Monte-Carlo hvor man møter konkurrerende biler som har startet i fem forskjellige byer i Europa.
|