Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Milliardbot til Scania EU har ilagt Scania en bot på 881 millioner euro, drøyt 8,2 milliarder norske kroner. Scania anker dommen. |
||||||||||||||||
EU-kommisjonen har konkludert med at Scania har brutt EUs konkurranselover, skriver kommisjonen i en pressemelding. Dermed må også Södertälje bla opp milliardbeløp etter en av lastebilhistoriens største skandaler. Ulovlig samarbeid Kartellvirksomheten gikk ut på at produsentene avtalte listepriser på lastebiler, samtidig som de avtalte å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp. EUs egne etterforskere gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault. I 2014 anmeldte EUs konkurransekommisjonær, Margrethe Vestager, alle seks selskapene for kartellvirksomhet. De andre vedtok forlik Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF vedtok i juli i fjor et forlik som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner. MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen. Scania valgte å ikke gå med på forliket, men er nå altså dømt til å betale 881 millioner euro. Totalt er bøtene fra EU til lastebilprodusentene dermed oppe i 3,8 milliarder euro. Markerer slutten – Dette kartellet påvirket et betydelig antall kjøretøy i Europa. Fremfor å samarbeide om priser, burde lastebilprodusentene har konkurrert mot hverandre, inkludert forbedringer på miljø, uttaler Vestager. Scania anker dommen Scania understreker at selskapet har samarbeidet fullt ut med EU-kommisjonen ved å gi den forespurte opplysninger og forklaringer gjennom hele undersøkelsesperioden.
|