Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche satte ny runderekord for gate-lovlige sportsbiler rundt den 20,6 kilometer lange Nordsløyfa ved Nürburgring. En 911 GT2 RS gjorde unna runden på 6 minutter og 47,3 sekunder under iakttagelse av en notarius publicus. – Da vi startet utviklingen av bilen satte vi oss som mål å klare en rundetid på under 7 minutter og 5 sekunder. Våre ingeniører, mekanikere og sjåfører skal ha kred for å slå dette målet med hele 17,7 sekunder, sier Frank-Steffen Walliser, visepresident for Motorsport og GT-biler. – Dette resultatet beviser at 911 GT2 RS ikke bare er den kraftigste, men også den raskeste 911 som noensinne er bygget, fortsetter Walliser. Rekordtiden var ikke noen engangsforeteelse – Lars Kern (30) fra Tyskland og Nick Tandy (32) fra Storbritannia brøt begge den gamle rekorden for gatelovlige sportsbiler (6 minutter og 52,01 sekunder) i sitt første forsøk og satte totalt fem runder med tider under 6:50. – Det er ikke bare rekorden som demonstrerer hvilken klasse 911 GT2 RS holder, men også de konsistente ytelsene over flere runder. Vi er spesielt fornøyd med at dette ble oppnådd med to forskjellige biler og to sjåfører, sier Andreas Preuninger, direktør for GT-modellene. (saken fortsetter) Porsche-fører Nick Tandy kom rett fra 6-timersløpet i Austin, Texas, der han kjørte LMP1-raceren Porsche 919 sist helg, men det var Porsches faste testfører og racing-entusiast Lars Kern som til slutt fikk bokført bestetiden. I tillegg til å kjøre Porsche Carrera Cup Australia konkurrerer Kern jevnlig i den tyske VLN-serien som kjører alle sine løp på Nordsløyfa. Han kjenner derfor den krevende banen som sin egen bukselomme. Den beste rundetiden startet den 20. september klokken 19.11 og ble avsluttet 6 minutter og 47,3 sekunder senere under ideelle forhold. Tiden ga en snitthastighet på 184,11 kilometer i timen. Porsche 911 GT2 RS hadde sin verdenspremiere på Goodwood i slutten av juni. Med en egenvekt på 1470 kg har den en 3,8-liters bi-turbo boxermotor med 700 hester og et dreiemoment på 750 Newtonmeter. Det er den suverent dyreste 911-modellen på markedet med en norsk prislapp på kr 3.558.900. Les mer om Porsches raskeste 911 her Se norske priser og data for Porsche 911 Her kan du bli med Lars Kern på hele runden:
|