Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jaguar har stilt seg i rekken av produsenter som lover elektrifisering av alle modellserier innen 2020. Her kommer den første – Range Rover Sport Plug-in Hybrid, eller P400e som er modellbetegnelsen. Den ladbare hybriden kombinerer en firesylindret bensinmotor på 300 hester med en elmotor på 116 hk til en samlet effekt på 404 hestekrefter. Med et maks dreiemoment på 640 Newtonmeter sprinter modellen til hundre på 6,7 sekunder og har en toppfart på 220 km/t. Les også: I kø for luksusbiler Målt etter den snart pensjonerte NEDC-syklusen har Range Rover Sport P400e et snittforbruk på 0,28 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 64 gram per kilometer. Den oppgitte el-rekkevidden er 51 kilometer, med firehjulsdriften innkoblet. Harmonisk Standard modus er parallell hybrid med begge motorer i aksjon, men sjåføren kan også påvirke batteriforbruket ved å velge SAVE som gjør at batterinivået aldri faller under et ønsket nivå. PEO (Predictive Energy Optimisation) er et annet alternativ. Når man legger inn en rute i navigasjonssystemet vil GPS-en ta hensyn til kurvatur på ruten og kombinere de to motorene for å oppnå lavest mulig forbruk. Les også: Disco for ekstremister Innstilt på EV er det kun elmotoren som er i bruk, så lenge det er strøm nok på batteriene. Bånndrag Elmotoren får sin energi fra en 13,1 kWh Li-ion batteripakke. For å oppnå optimal vektdistribusjon er bensinmotoren montert på langs og elmotoren integrert med girkassen, sammen med en 7 kW lader. Batteripakken ligger under bagasjerommet. Man kan fullade batteriene på to timer og 45 minutter fra en 32 A veggboks, alternativt syv og en halv time fra en 10 ampere standard kontakt. (artikkelen fortsetter) Teknisk oppgradering I tillegg til den ladbare hybriden tilbys Range Rover Sport med et utvalg bensin- og dieselmotorer med fire, seks eller åtte sylindre. Toppmodellen SVR har en kompressormatet V8 med 575 hester og 700 Newtonmeter. Norsk jubel – I fjor utgjorde ladbare hybrider 14 % av totalmarkedet, og hittil i år har salget allerede økt med 23 %. Jeg er sikker på at Range Rover Plug In Hybrid vil bli en viktig bidragsyter til vårt salgsvolum neste år, sier John Helmersen. – For øyeblikket kan vi ikke si noe hva angår salgsstart. Dette vil kommuniseres i mars neste år. Men kunder kan allerede nå forhåndsbestille bilen, sier John Helmersen som foreløpig ikke har noen pris klar på de nye modellene.
|