img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Drifting-kongens «helrå» servicebil
Fredric Aasbø (32) er kjent som en perfeksjonist bak rattet i sin Toyota GT86. Heller ikke i servicebilen overlates noe til tilfeldighetene.

32-åringen fra Ski i Akershus er en av Norges «hotteste» motorsportstjerner for tiden. 

Ikke minst i utlandet, hvor han for mange er kjent under kallenavnet «The Norwegian Hammer», der han herjer rundt i de øverste klassene innen grenen drifting. I 2015 holdt det helt inn til verdensmestertittel. 

Mobilt verksted
På banen ratter Aasbø blant annet rundt i en illsint 750-hesters Toyota GT86, på jakt etter den perfekte breisladden. Men i kulissene er det en helt annen type bil som er avgjørende for at konkurranser og show kan gjennomføres optimalt.

– I en hektisk hverdag med konkurransekjøring og reising er en pålitelig servicebil alfa og omega, forteller Fredric Aasbø til YrkesBil.no.

– Hva er de viktigste egenskapene du og teamet ser etter i en servicebil?

– For det første har vi mye reservedeler og utstyr som rett og slett må være med, og når løpsbilen går i stykker på et filmsett med 50 mann i sving har vi dårlig tid til å fikse feilen. Vi må ha et mobilt verksted, som har stor lastekapasitet og som kan trekke løpsbil i henger på kryss og tvers av Europa, forteller han.

I Asia har Aasbø og teamet en container som blir shipet til hver bane de kjører på, og i USA har de en gedigen tilhengerrigg bak en kraftig pickup-truck. Hjemme i Norge har de nå tatt i bruk en ny Toyota Express Service Proace som benyttes på reiser i inn- og utland.

– Målet er å vise at vi kan få til dette med en kompakt, effektiv og nøye gjennomtenkt varebil med en lettvekts Brian James-tihenger, forklarer Aasbø.

Varebilen er selvsagt spekket med løsninger og utstyr helt etter Aasbø og teamets egne ønsker.

– Resultatet er blitt «rågromt». Dette er en «helrå» servicebil, sier han.

Alltid «to av alt»
Selv pendler 32-åringen mellom tre kontinenter og har mellom 50 og 80 flygninger i året. Derfor har et av hans store mål de seneste årene vært å få på plass et godt fungerende team i Norge som kan ta seg av det meste «hjemme».

– Det har jeg funnet i Erik Nilssen og hans firma VTS Racing. Han er den som kjører servicebilen og håndterer all transport, reparasjoner, motorbygging, og så videre. Proacen er Erik's baby, og hittil har vi fått testet den på langtur til England med henger og full oppakning. Det var null stress, forteller Aasbø, og legger til:

– På slike turer er det ofte Erik som kjører mens jeg sender mail og styrer musikken fra passasjersetet, hehe.

– Hva har dere alltid med i servicebilen?

– Vi har en strategi om å ha «to av alt», noe som betyr nok reservedeler til at omtrent hver eneste del på bilen kan ryke. Det inkluderer ofte en komplett reservemotor til løpsbilen. I tillegg har vi håndverktøy, sveiseapparat, kompressor, batterilader, i tillegg til drivstoff og dekk.

Et nivå opp
Aasbø forteller at han og teamet har lagt stor vekt på å skreddersy innredningen i servicebilen.

– Vi har hatt et samarbeid med Sortimo Norge siden 2014, da vi sammen bygde en førstegenerasjons Proace. Vi har vært ekstremt fornøyd med denne løsningen, men nå ønsket vi å ta det enda et nivå opp for denne nye varebilen, sier han.

De har valgt å benytte seg av Sortimos «Heavy Duty»-linje.

– Med ekstra solide komponenter, samtidig som alt av komponenter er svært lette, betyr det at vi kan laste mer reservedeler uten å overstige tillatt totalvekt.

Alle kjøretøy kan sladdes
Aasbø forteller at Erik Nilssen sammen med innredningsleverandøren kom opp med et helt eget design på lasterommet.

– Her er det laget plass til alle tunge komponenter, som girkasser, clutcher og differensialer helt fremst i lasterommet, for bedre vektfordeling. Den store hylla bak er satt på motsatt side av sjåføren, også dette for vektfordelingens skyld når man kjører tom bil.

– Det uttakbare verktøyskapet står rett bak sjåføren for rask tilgang, og det er satt av et eget rom for drivstofftønner og dekk på felg. Alt i alt har det vært utrolig gøy å se Erik få designe dette etter eget hode i samråd med Sortimo – dette har vært en stor drøm som har gått i oppfyllelse, forteller Aasbø.

– Helt til slutt må vi bare spørre: Har du prøvd å sladde med Proacen – og i så fall hvordan var det?

– Hehe, jeg er en tilhenger av ordtaket «alle kjøretøy kan sladdes, noen krever bare mer fart». Men jeg har ikke fått lov til å prøve meg med Proacen ennå... Jeg tror det holder at jeg brenner opp dekkene på løpsbilen. Men å bygge en bakhjulsdrevet Proace har vært diskutert mer enn én gang, så jeg får si som i Flåklypa: Time will show!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer