img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Den udødelige pickupen
BRUKTBIL: Toyota Hilux har legendestatus, med sitt rykte som nærmest udødelig. Her er tipsene for deg som jakter brukt pickup.

Først publisert i Bil 8/9 - 2017.

Det er lett å påstå at Top Gear skapte ryktet om Toyota Hilux som en udødelig bil da de både druknet den, satte fyr på den og lot den bli med et høyhus ned i et riveprosjekt.

Faktum er at Hilux har hatt et slikt rykte lenge før James May ikke klarte ta livet av en. Det er grunn til at Hilux er en av de få bilene du ser i de mest grisgrendte strøkene overalt i verden. Enten det er på is- og snø-ekspedisjon, langt inne i jungelen eller midt i ørkenen – i diverse kreative ombygginger som strekker seg fra ultra-proffe Arctic Trucks til mer provisoriske løsninger i krigsherjede land.

Men det er ikke disse vi skal kikke nærmere på her. I Norge ruller det riktignok en del Arctic Trucks-biler, men vi skal ta for oss Hilux som grunnmodell, i AN-generasjonen som første ble lansert i 2004 –og dukket opp i Norge høsten 2005.

Tre karosserivarianter var tilgjengelig fra starten. S-Cab (2-dørs), X-Cab (2-dørs) og D-Cab (4-dørs). X-en ble produsert I Thailand, mens de to andre hadde Sør-Afrika som opprinnelsessted.

I Norge var det 2,5-liters diesel som gjaldt. 102 hestekrefter og 260 Newtonmeter ga ikke mange farstfylte opplevelser, men det sterke dreiemomentet kombinert med firehjulsdrift og lavserie gjorde Hiluxen til en skikkelig arbeidshest.

Med tiden ble denne motoren oppgradert, og på slutten av denne generasjonens livssyklus hadde motoren 144 hestekrefter. Det hjalp godt på. En 3-liter med opptil 171 hestekrefter ble også tilgjengelig, denne finnes det også en del av på det norske bruktmarkedet.

Firehjulsdrift var forøvrig standard på alle norsksolgte Hilux.

X-Cab og D-Cab kunne også leveres som personbil, men det er vel ingen overraskelse at det store flertallet Hilux i Norge ble solgt med grønne skilt.

Litt personbilpreg
Da denne generasjonen Hilux kom i 2005 var de fleste pickuper ganske «rett-opp-og-ned». 2005-Hiluxen brakte med seg et snev av personbilkomfort, og hadde en til da å være relativt moderne dashbordlayout, med høyt plassert radio/CD-spiller og oversiktlig betjening ellers.

Foran rattet satt tre dype klokker med instrumentene, omsvøpt av et kaldt blått lys om kvelden.

I dag finnes det naturlig nok andre og nyere pickuper som gir mer personbilfølelse, som for eksempel Ford Ranger, VW Amarok og Nissan Navara. Men en godt utstyrt Hilux – gjerne en facelift-versjon (fra 2012 og utover) – er sivilisert nok til å kunne kjøres som hverdagsbil, og ikke nødvendigvis som arbeidsbil hele tiden.

Hilux er (naturligvis) en rammebil. Det betyr at rust på karosseriet strengt tatt ikke er så kritisk som for biler med selvbærende karosseri. Derimot bør ramma sjekkes.

Sjekk innsprøytningen
Det er få kjente feil spesifikt til Hilux. 3-litersdieselen hadde et problem med pakningene rundt drivstoffinnsprøytningen. Svakheten kunne føre til at motoroljen klumpet seg, og tettet for oljeopptak fra sumpen.

Sjekk at dette er i orden om du er på jakt etter en 3-liter.

Det har også vært rapporter om noen problemer med drivstoffdysene, men hovedsakelig på grunn av dårlig kvalitet på dieselen. Det burde ikke være noe problem i Norge. Symptomer på dette er unormalt mye røyk ved oppstart og rasling under panseret.

Sjekk samtidig at alle smørepunkt på transakselen er smurt opp.

Av kosmetiske problem er setene noe å se opp for. De er ikke like slitesterke som resten av bilen.

--

Dette skrev vi:

Bil 2-2011:

Testbilen er med treliters diesel med 171 hester og 410 Newtonmeter dreiemoment og femtrinns automatkasse. Motoren er sterk og fleksibel, den er lettkjørt og automatkassa står godt til motoren. Kreftene gjør at du ikke blir nevneverdig bekymret over å skulle gå tom for dem, og setter deg i stand til å kjøre langt fortere enn det som er anbefalt og tillatt på norske veier.

Interiøret i Hilux er nøkternt, men helt tydelig laget for å tåle tøffe belastninger. Ser man på en eldre brukt versjon av bilen vil man se at dette har vært en filosofi som har fulgt bilen hele tiden. Det største ankepunktet fra testpanelet er støynivået. Under akselerasjon merkes det godt at det er diesel som forbrennes under panseret, det virker også som om generell støydemping godt kunne fått en ekstra oppgradering i forbindelse med faceliften.

--

Fakta

Motor
2982 ccm R4, turbodiesel

Effekt
171 hk/410 Nm

Drivlinje
5A (H/L), firehjulsdrift

Forbruk
1,18 l/mil, 236 g7km CO2

Fart
0-100 11,9 sek., toppfart 175 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
526/184/170 cm*

Nyttelast
685 kg

*: D-Cab


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer