img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Minste MAN snart klar for Norge
Salget av varebilen TGE starter før jul og de første «norske» bilene skal leveres i april. Importøren melder om stor interesse, spesielt for kombinasjonen kraftig motor, firehjulsdrift og automat.

Med TGE entrer MAN inn i varebilens verden for første gang. Selskapet har en over 100 år lang tradisjon som produsent av tunge nyttekjøretøy, og kan nå også tilby kjøretøy i spennet 3 til 5,5 tonn.

For å markere at TGE nå er en del av familien arrangerte MAN nylig «Full Range Days» i Spania. Her viste de frem sitt fulle produktspekter, fra 3 til 44 tonn, for fagpressen.

YrkesBil.no benyttet anledningen til å kikke nærmere på TGE.

Samme som Crafter
TGE er, som kjent, i realiteten samme bil som Volkswagen Crafter, noe vi også fikk bekreftet da vi prøvekjørte førstnevnte under arrangementet i Barcelona nylig.

Bilene er tilnærmet identiske, om man ser bort fra at det selvsagt er Braunschweig-løven som pryder eksteriør- og interiør på MAN-versjonen.

Likheten med Crafter er for øvrig ikke noe negativt – snarere tvert imot, for det har blitt en riktig så bra bil.

Mens forrige generasjon Crafter var bygget over samme lest som Mercedes-Benz Sprinter, og produsert hos sistnevnte merke, har Volkswagen lagt ned store ressurser i å utvikle den nye konstruksjonen fra grunnen av – i tett samarbeid med MAN.

De har faktisk bygget en ny, gedigen fabrikk kun for Crafter og TGE i Polen.

LES OGSÅ: TGE øker utvalget

69 konfigurasjoner
TGE kommer i hele 69 ulike konfigurasjoner – inkludert versjoner med nyttelast inntil 5,5 tonn.

Det vil være tre lengder (5986, 6836 eller 7391 mm) og tre høyder (2355, 2590 eller 2798 mm) tilgjengelig i varebilversjonene. I tillegg leveres chassis-varianter som single eller dobbelkabin i varierende lengde, med eller uten påbygg.

Den innvendige plassen i varebilen skal være «størst i klassen», og den forhjulsdrevne varianten har et lastevolum på inntil 18,4 kubikkmeter og en tillatt totalvekt på opptil fire tonn. Mellom hjulhusene måler TGE hele 1380 mm, og varerommet er inntil 4855 mm langt.

I likhet med «søsteren», Volkswagen Nyttekjøretøy, sier også MAN at de vil satse på spesialkonfigurasjoner.

– Bilene er godt tilrettelagt fra fabrikk for spesialløsninger. Dette ser vi også som et av våre konkurransefortrinn i dette segmentet, fordi vi allerede har god dialog med påbyggere, sier markedsdirektør Jon Eystein Lund i MAN Truck & Buss Norge.

3-5,5 tonn
Motorene i TGE er basert på Volkswagen-gruppens MDB (Modular Diesel Platform)-arkitektur, og er ifølge produsenten tilpasset kravene som stilles til en bil i kommersiell drift.

Slagvolumet er 1.968 cm3 i alle variantene, som kan bestilles i følgende effektutgaver: 102 hk, 122 hk, 140 hk og 177 hk.

Tillatt totalvekt starter på 3 tonn, mens den øvre grensen går ved 5,5 tonn. Avhengig av tillatte totalvekt står valget mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Disse kan alle kombineres med enten en seks trinns manuell girkasse eller en åtte trinns automatkasse.

Mange assistenter
Ute på veien er det første som slår oss hvor lettkjørt den store kassebilen er, i tillegg til at komforten er høy og støynivået lavt. Det føles som å kjøre en mindre varebil – i positiv forstand. Manuelt gir fungerer suverent, men vi forelsket oss i den deilige åttetrinns automaten.

Men det er nok alle de nye førerassistentsystemene som imponerer mest, om vi sammenligner med andre biler i samme segment.

Takket være den nye elektromekaniske styringen fra Bosch kan TGE leveres med en lang rekke aktive assistentsystemer som aktiv filholder, lukeparkeringsassistent, sidevindassistent (Crosswind Assist) og et system som hjelper til med tilhengermanøvreringen (Trailer Assist).

Blant det andre utstyret som er tilgjengelig finner man ting som adaptiv cruisekontroll (ACC), varsling om trafikk som kommer fra siden når du rygger (Rear Traffic Alert), automatisk nødbremsesystem og automatiske fjernlys.

Full pakke
Enkelte av testbilene vi fikk kjøre i Spania var relativt spartansk utstyrt, men her til lands opplever importøren - ikke overraskende - størst interesse for «full pakke»-utgaver:

– I Norge forventer vi at volumselgeren vil bli den med størst motor (177 hk), firehjulsdrift og automatgir, forteller Fredrik Wihlborg, Country Manager for TGE i Norge og Sverige.

Han opplyser at akkurat denne varianten får produksjonsstart ved fabrikken i Polen i uke 22 neste år, hvilket vil si månedsskiftet juni/juli.

Den norske MAN-organisasjonen opplyser at TGE-salget her til lands starter mot slutten av inneværende år, og de første «norske» bilene skal leveres i løpet av april 2018. De har en ambisjon om å selge rundt 150 TGE per år fra 2019.

MAN har ikke gått ut med priser i Norge ennå, men bekrefter overfor YrkesBil.no at «prisene vil bli på Crafter-nivå». Sistnevnte starter i dag på 344.090 eks. mva.

**Du kan lese en utvidet reportasje om MANs nye liv som «Full Range»-familie i neste nummer av YrkesBil (utgave 10).**

Ikke abonnent? Det kan du gjøre noe med her.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer