Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dagligvaregigant inngår avtale om frakt med førerløse lastebiler Allerede i tredje kvartal neste år håper Lidl i Sverige at de første førerløse, elektriske lastebilene skal være ute på svenske veier med varer. |
||||||||||||||||
Avtalen med det Stockholm-baserte tech-selskapet Einride, som utvikler elektriske autonome lastebiler, ble presentert ved Lidl Sveriges hovedkontor i Solna onsdag formiddag. Om alle nødvendige tillatelser kommer på plass, håper selskapene å starte testkjøring med lastebilene, som er døpt T-pod, på offentlig vei i Halmstad-området allerede i tredje kvartal 2018. LES MER: Slik er Einrides førerløse lastebiler Ett steg videre – Gjennom å gå over til elektriske lastebiltransporter kan transportens utslipp reduseres med opp mot hundre prosent. Einrides selvkjørende T-pod kan ta oss et stort skritt i retning av fossilfir transport, uttaler Johannes Fieber, direktør i Lidl Sverige, i en pressemelding. Det sies foreløpig ikke noe om hva slags ruter de førerløse bilene skal kjøre, eller mer konkret om hvordan testingen skal organiseres. LES OGSÅ: Sjåføryrket i fare? Førerløst krever planlegging Nytt regelverk Einride og Lidl har allerede innledet en dialog med Transportstyrelsen og planlegger å sende inn sin søknad i løpet av november. – Innenriks veitransport står for cirka 30 prosent av de svenske utslippene av drivhusgasser. Vårt mål er at T-poden skal stå for 40 prosent av den svenske veitransporten i 2035.. Det skulle redusere Sveriges utslipp av drivhusgasser med like stor andel. Samarbeidet med Lidl er et viktig skritt i den retningen, uttaler Robert Falck, direktør i Einride. PS. I høst skal Stortinget behandle regelverket for testing av autonome kjøretøy på norske veier.
|