Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fremtiden finnes i Trondheim (og Stortinget) På Transport & Logistikk-konferansen ble det selvfølgelig også snakket om autonome kjøretøy. Fremtiden er mye nærmere, og mye mer norsk, enn man kanskje skulle tro. |
||||||||||||||||
Forskningssjef Roar Norvik ledet en sesjon på Transport & Logistikk-konferansen som dreide seg om Autonom transport. Han leder Transportforskningen ved SINTEF og hadde tatt med nære naboer. Med god grunn viste det seg. Helt konkret Han har allerede en autnom ferge gående på sjøen, en slags ferge-on-demand, som vil kunne trafikkere den korte strekningen mellom Ravnkloa og Vestre Kanalhavn, med plass til 12 personer, sykler og rullestol. Mer oppsiktsvekkende er MV Yara Birkeland, et autnomt, elektrisk drevet, frakteskip som skal gå mellom gjødselfabrikken på Herøya og utskipningshavnene i Brevik og Larvik. Automatisk dokkingsystem, automatisk, og elektrisk, lasting og lossing. Og man har beregnet at det vil erstatte 40.000 vogntogruter i året. Kan bli klart før året er omme De snakket om henholdsvis Fremtidens smarte tilbringertjenester og autonom næringstransport på vei. Begge innslagene skal vi komme nærmere tilbake til i YrkesBil fremover, men et element er verdt å ta med seg med en gang. Forsamlingen fikk et klart inntrykk av at det det står på nå, er lovgivningen. Uten et skikkelig regelverk på plass kan man ikke sette i gang med praktisk testing av systemer. «Forslag til lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på veg» har ligget klar i Samferdselsdepartement noen måneder nå. På konferansen måtte samferdsels-ministeren innrømme at svenskene er foran oss der også – de har vedtatt sin lov nå. «Men vår skal bli mye bedre», forsikret han. Og ikke bare det, fra diverse politikere i salen fikk SINTEF-kreftene en sterk følelse av at de vil få en stor julepresang fra Stortinget. Man regner med at loven blir vedtatt før året er omme.
|