Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er helt åpenbart på årets Tokyo-utstilling at utlendingene vil gjøre seg sterkere bemerket. Det er kanskje galt å kalle Fuso en utlending, men det er først i år at dette japanske merket har etablert seg i den alle tyngste klassen – med sin Super Great. Bilen er stappfull av komponenter fra Mannheim, Gaggenau og Kassel. Den ble lansert i mai, og er selvfølgelig også vist på utstillingen nå. Svenske på plass Scania hadde lenge et tett samarbeid med Hino, og det var sammen med Hino Scania ble den første importerte tunge bilen som ble typegodkjent i Japan. Det skjedde på høsten i 2003. I 2009 sa svenskene takk for turen, så langt – og satte i gang helt på egen hånd og konsentrerte seg om to-akslede trekkvogner. Ikke akkurat den hotteste delen av Japans lastebilmarked. For et par år siden introduserte imidlertid svenskene først sin G 410 6×2 med 410 hesters Euro 6 SCR-motor. Dermed var de plutselig på plass i de resterende 80 prosent av det japanske markedet, og det er det nærværet de forsterket ved å ha både en R og en G-serie bil på standen i Tokyo nå, sammen med noen andre hyttevarianter. Kan introduseres raskt Dette er et nytt innslag blant alle Daimlers elektrifiserings-løfter, og det de sier om planene for denne er at «med voksende kunde-interesse, bedre infrastruktur og endret regelverk vil en lansering av en produksjons-versjon av Vision One kunne skje i løpet av de neste fire år på utviklede markeder som Japan og Europa». Roppongi-rykter om Scania Historiene om selskapeligheten lever fremdeles blant de involverte. Nå ryktes det fra Roppongi Hill-distriktet, etter natt til 27. oktober (lokalt) at Scania er i ferd med å gjeninnføre den velkomne tradisjonen i Tokyo. Mikael Lindner, fersk president for Scania Japan, er alt for ung til å ha opplevd Geneve-på-topp, men hvis Roppongi-ryktene stemmer har de åpenbart glimrende overføring av historisk kunnskap hos Scania.
|