Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var folket som ville ha Christian Skaret og hans 1960-modell Boble hit på Oslo Motor Show. Gjennom en avstemning på Facebook-siden til OMS fikk den brune Bobla flest stemmer, og dermed kremplass midt i C-hallen. - Det var en kompis som kjøpte Boble først, og jeg hjalp ham med å demontere den. Da fant jeg ut at jeg måtte ha Boble selv, sier Skaret. Bilen har tatt mellom to og et halvt og tre år å bygge, og det var ikke planlagt at den skulle bli som den ble. - Jeg ga 6000 kroner for den, da var den en rustholk. Motoren gikk knapt, og planen til Skaret var opprinnelig å bare sette bilen i stand slik at den kunne brukes. Så ballet det på seg, og prosjektet tok stadig nye steg før den nærmet seg det vi kan legge øynene på her. Den opprinnelig hvite Bobla har vært gjennom fire lakkeringsjobber siden Skaret begynte på den, og nå er den endelig slik han vil ha den. Med skikkelig stance-look ligger den ekstremt lavt, og frontleppa subber bokstavelig talt i teppet bilen står på. - Den har luftfjæring, og forstillinga er modifisert for at den skal ligge så lavt. Bak er det ikke gjort så mye annet enn korte fjærer, sier Skaret. - Det går helt fint å kjøre den, og jeg gjør det så ofte jeg kan – men ikke i regnvær, så klart. Bilen vekker ikke overraskende mye oppmerksomhet i Grenlandsområdet – Skaret bor i Porsgrunn – for som han sier selv: - Det nytter ikke å komme seg raskt fra A til B; det er alltid noen som vil prate om den. Nå er vel ikke Boble den raskeste bilen i trafikken uansett, men denne har i hvert fall litt mer spark enn de fleste andre. - Motoren er en såkalt 1641-motor, med modifisert forgasser og portede topper. Den yter vel 74 hester, sier Skaret. Akkurat nå er det én plan videre for bilen, og det er å montere sideruter bak som kan åpnes. Rød råtass - Dette er en 1974-modell, originalt med 1,6-liter – nå med 2,1-liter fra Caravelle, sier eier og bygger Arne Michael Karlsnes. - Så har den fått større ventiler, portede topper, ny kam og datasprut. Akkurat datasprut er det ikke mange Bobler som har – med drive-by-wire-gasspedal, sier Karlsnes. Motoren yter ca 160 hestekrefter – det er det meste Biltilsynet vil tillate, ifølge Karlsnes. - Jeg har hatt kontakt med det lokale biltilsynet i Kristiansund hele veien, og de har lagt noen føringer på hva jeg kan gjøre, sier han. - Det viktigste er at det er TÜV-papirer til Boble på de delene jeg bruker. Bilen ble opprinnelig kjøpt for cirka åtte år siden, for at broren skulle ha bil å øvelseskjøre med. Fra 2015 begynte prosjektet som har kulminert i den røde råtassen på messa. - Nå er det skivebremser på alle hjul, coilovers, pro-street girkasse, Koni-dempere og polyuretan-foringer. - Men crème de la crème er jo disse da, sier Karlsnes og peker på felgene. - Compomotive Turbo, originale fra 80-tallet, gliser han. - Dette er som hønsetenner! Bilen bruker han til autoslalom og drag-race – og i sommer vant han «Outstanding Car»-prisen på årets SCC – Scandinavian cal-look and classic, Nordens største treff for luftkjølte Volkswagen. Men det morsomste er uansett å kjøre på veien, sier Karlsnes. - Det er ingenting som slår å kjøre litt «vilt» med denne bilen, sier han. - Men det krever sin mann! Det er ikke rart, med 160 hestekrefter på 750 kilo bil. Det er ganske utrolig, hvordan to like utgangspunkt – en enkel VW Boble – kan ende opp i to så forskjellige kjøretøy. Men det er vel der mye av sjarmen til både Bobla og til arrangement som Oslo Motor Show ligger, er det ikke?
|