Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De fleste av dere der ute kjenner vel til Pikes Peak. Det legendariske bakkeløpet i Colorado, 156 svinger, høydeforskjell 1440 meter (du ender på 4.300 m.o.h.), lengde 19,99 km – kjørt siden 1916, men nå dessverre asfaltert hele veien. Et løp som også er så attraktivt fordi det er klasser for omtrent hva som helst. Volkswagen har vært der før. I 1986 bygde de en virkelig PP-Special: en Golf Mk. 2 med en ekstra motor i bagasjerommet. 2 x 250 hk. De ble nummer fire. Året etter ble bilen vesentlig oppgradert. 1,3-liters motorene ble byttet ut med 1,8-liters 16 ventilere – 2 x 325 hk og 1050 kg. 0-100 på 3,4 var en interessant verdi for 30 år siden. Jochi Kleint, blant annet tysk rallycrossmester (og det var han som ble nummer fire i 1986) kjørte beistet og ledet overlegent på mellomtidene. Et par svinger før mål, knelte imidlertid det hele, og forstillingen måtte oppgis. Så har PP-aktivitetene ligget nede, men Wolfsburg, med økende interesse for elbiler, har sikkert ikke unngått å legge merke til den progressive lille start-up’en fra Latvia som kaller seg e0. I 2015 hadde de en bil de døpte PP03. Ikke bare vant de den elektriske klassen – de vant løpet totalt. Første gang noe uten stempler hadde vunnet der. Året etter satte de den elbil-rekorden som fremdeles gjelder, med sin PP100 – nok en gang med New Zealanderen Rhys Millen bak rattet. 8.57.118 er den på (10 sekunder bedre enn 2015-tiden), og det er i første rekke den Volkswagen er ute etter å hente nå. Vi vet ikke særlig mer om den kommende bilen enn at den blir firehjulsdrevet, at den bygges av Volkswagen Motorsport i tett samarbeid med Teknisk Utvikling i Wolfsburg og at den kommer til å få batterier og drivlinjer som ligger tett opptil dem vi kommer til å se når VW endelig går elektrisk på alvor. Vi må vente helt til 24. juni før vi får vite hvordan det går, men jeg regner med at vi får flere glimt av bilen før det.
|