Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det Koenigsegg som er raskest Jeg skjønner slike tall er viktige for kundene, men av og til kan det virke om Christian von Koenigsegg setter rekorder bare for å erte Bugatti. Nå har han notert 447 km/t. |
||||||||||||||||
Er det noe Koenigsegg-folkene ikke er, så er det pompøse. Under Genève-utstillingen spiser de en vanlig middag med venner og kunder på Café de Paris. Og når de skal vise at 0-400-0 ikke er SÅ komplisert, finner de en støvete, sliten og nedlagt flystripe i Danmark, setter testføreren sin, Niklas Lilja, bak rattet – og gruser den gamle Bugatti-rekorden. De gjør det riktignok ikke på akademisk anerkjent vis, med kjøring i begge retninger på innsiden av en time, og med høytidelige observatører fra FIA – men hvem bryr seg om det? I hodet til folk står det lysende klart: Koenigsegg har gruset Bugatti. Og nå har de vært der igjen. Den bilen de brukte i Danmark var en Agera RS som en kunde i USA skal ha. Og det var akkurat den samme bilen som ble brukt til toppfart-forsøk. Fremdeles med maskeringstape over det hele for ikke å skade spesielt utsatte juvel-besetninger på karosseriet. Og tro ikke at de fant seg en bortgjemt, enorm, elektronisk overvåket hemmelig prøvebane i Langtvekkistan. Nei, på 18 km landevei i Nevada, vanligvis åpen for vanlig trafikk, men akkurat nå stengt et par timer, satte den samme Lilja seg inn og uten særlig drama og koreografi dro han i vei. Denne gangen kjørte han tilbake igjen også – slik at toppfarten ble et snitt av de to turene – og det var nok ganske smart for troverdigheten. På bortoverturen klokket han nemlig 458 km/t, men på hjemveien måtte han slåss mot både motvind og litt oppoverbakke, så der måtte han nøye seg med 436 km/t. Se video fra rekordkjøringen (saken fortsetter): Jeg regner med at heller ikke denne nye rekorden blir notert som «offisiell» i de høytidelige protokollene hos FIA i Paris, men det spiller ingen rolle. De folkene som møtes på hjørnet lørdag morgen med sine hyperbiler er helt klare på at det er Koenigsegg som er den raskeste akkurat nå. Og ikke bare har de slått den gamle Bugatti-rekorden på 431 km/t (med Veyron, forresten, i 2010). De har også slått den hårete, uoffisielle en-veis rekorden til Hennessey som gjorde 435 km/t på Kennedy Space Center for to år siden. Men apropos Hennessey... Han viste en ny Venom F5 på SEMA i forrige uke som han regner med skal bryte 300 mph-barrieren. Det vil si mer enn 480 km/t. Nå vet han i hvert fall hvor han kan prøve seg. Så får vi andre se hvor lenge svenske-rekorden holder. Bli med inn i bilen:
|