Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Iveco styrker trolley-bussen Vi har lenge spurt om «hva er galt med trolley-bussen?» uten å ha fått noe overbevisende svar. Det er imidlertid stadig flere som forsøker å fortelle at det er slett ikke noe galt med dem, kanskje tvert imot. |
||||||||||||||||
Den siste til å erklære interesse for trolleybussen er Iveco. De er ikke akkurat nye på området, til nå har de levert rundt 800 slike biler i Europa. Den siste store jobben var 49 Crealis-busser til Bologna. Men det nye, som de fortalte om på Busworld i Kortrijk nylig, var at de nå har teamet opp med Skoda Electric som regnes som en av verdens ledende på dette området. De har levert trolleybuss-teknologi til 15.000 biler så langt, og har åpenbart ikke tenkt å gi seg. Fordelene i forhold til batteribusser – som plutselig er blitt Taste of the Month – er først og fremst lavere vekt og større utnyttbart passasjervolum, mens ulempene er krav til linjenett over gatene. Reservebatterier sørger for en radius på 10-15 km uten ekstern strømforsyning. Fordelene i forhold til trikk har vi ikke plass til å liste opp. På Busworld lanserte de to partnerne en ny generasjon trolleybusser. De skal leveres både i Urbanway-serien og som Bus Rapid Transit Crealis – begge to i lengder på 12 eller 18 meter. Initiativet føyer seg pent inn i rekken av Ivecos mange tilbud om alternative drivlinjer som også omfatter bl.a. biometan og naturgass. Det vil bli mange flere nyheter fra Busworld i Kortrijk i neste utgave av YrkesBil. I mellomtiden kan du lese mer og se mange bilder fra messen her.
|