Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scanias nye gassmotor Södertälje kaster seg på gass-trenden og introduserer 13-liters sekssylindret gassmotor med 410 hestekrefter. |
||||||||||||||||
Det er ikke lenge siden «erkefienden» Volvo fortalte at de skulle komme med ny, stor gassmotor for langtransport. Bilen har også vært innom Norge allerede. Italienske Iveco har i lengre tid satset stort på gass – også for langtransport. Nå er det Scania som forteller at også de ønsker å satse på gass som alternativ i flere segmenter. – Det er betydelig interesse for gassdrevne transportløsninger for lange distanser i Europa, sier Henrik Eng, Product Director Urban i Scania Trucks, i en pressemelding. Produsenten lover «karakteristikk tilsvarende dieselmotorer av samme størrelse» i sin nyutviklede OC13 gassmotor med seks sylindre og 410 hestekrefter. 2.000 Newtonmeter loves fra 1.100 til 1.400 omdreininger, og det antydes CO2-reduksjoner på 15 til 90 prosent. Med flytende gass (LNG/LBG) kan en 40-tonns semitrailer kjøre inntil 1.100 kilometer uten å re-fylle tanken, ifølge Scania. – Inntil nå har de fleste gassmotorer enten vært for svake eller hatt for kort rekkevidde til å være brukbare i tungtransport over lange distanser. Nå har vi løst denne utfordringem uttaler Johan Mühlbach, Product Manager Gas i Scania Trucks.
|