img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Tesla lokker med supersportsbil, men først etter 2020.
Tesla startet med Roadster for ti år siden. Derfra ble historien et eventyr. Nå er en ny Roadster her. Den er enda mer eventyrlig.

Det er aks-verdiene som fascinerer mest – i hvert fall i første omgang.

Her er vi i dragster-land. En snill dragster, riktignok – men allikevel på bortsiden av det vi kaller personbiler.

8,8 sekunder på ¼ mile.  Det er raskere enn en Dodge Challenger av den verste sorten. Det er raskere enn det en Ducati Desmosedici gjorde i 2008 (og det er vel nesten ikke gjort bedre senere). Og det er kanskje raskere enn en Königsegg, for de har vel glemt å fortelle om kvartmil-tiden?

Gitt opp å vente
På den annen side hadde egentlig Elon Musk også glemt å fortelle at han skulle komme med en ny Roadster. Da den gamle gikk ut av produksjon i januar 2012 lovet han riktignok en ny ganske snart, men det skjedde ikke. Han hadde nok å gjøre med Model S.

Og denne gangen hadde folk gitt opp å vente, de regnet nok med at han ville fortelle om den når den var moden.

I stedet var det da vi trodde vi var i finalen på nattens truck-lansering at de første gitartonene fra Beastie Boys klang over høyttalerne (selvfølgelig hadde Musk valgt «Sabotage») og den nye Roadsteren plutselig sto der.

Og, han kan umulig ha iscenesatt det også, mens Musk introduserte bilen, fløy et jetfly over anlegget i Hawthorne, California og han kunne improvisere: «den er raskere enn det flyet der».

Raskeste produksjonsbil?
Kanskje ikke helt – ikke i toppfart i hvert fall. For selv om han ikke kunne «garantere toppfarten ennå så er den i hvert fall over 250 mph». Det er 400 km/t det – ikke riktig jetfly akkurat, men mer enn nok til å garanterer bilen en plass i toppsjiktet.

De verdiene en heldig eier virkelig kan leke seg med, meget mer enn en hinsidig toppfart, er akselerasjonen. Null til 60 mph (det er rett oppunder 100) på 1,9 sekunder. (Er dette første gang en produksjonsbil knuser 2-sekunders grensen?) Og 4,2 sekunder til 100 mph (ca. 160) lar seg også høre.

Så har vi kvart-mile sprinten da, og i den forbindelse gir han spesifikasjoner som også hører dragstere til: Max. dreiemoment på hjulene: 10.000 Nm!

Alle hjulene driver forresten, de to foran har en motor og bak er det en motor på hvert hjul. Foreløpig ikke noe om ytelse på dem. Ikke noe om mål og vekt heller.

200 kWh batteripakke

Derimot fortalte han om 200 kWh batteripakke og en rekkevidde på over 1000 km «med motorveihastigheter». Amerikanske motorveier da, sannsynligvis.

Fire seter er det også – kanskje ikke veldig viktig i denne sammenhengen, men der skårer han enda et poeng på konkurrentene.

Nå skal jeg være forsiktig med å snakke om hvordan den ser ut, siden jeg bare har sett fotografier og renderinger av den. Men det er åpenbart at dette er en el-bil som ikke trenger så mye frisk luft som en forbrenningsmotorsuperbil.

Derfor har ikke denne noe av den ville dramatikken du særlig ser hos for eksempel Lamborghini og Pagani. Og som for mange er en integrert del av opplevelsen.

Teslaen ser glatt og udramatisk ut når den står stille, men Franz von Holzhausen og hans dyktige designere har i hvert fall klart å unngå det plastikkaktige utseendet som særlig Model X lider under.

Jeg liker egentlig ikke Mazdas løsning på tunge nakkestøtter bak, slik at taket av bare er taket av og langt fra det jeg forbinder med frisk luft. Jeg tror kanskje Roadsteren kan gi et liknende inntrykk – at den er litt for lite åpen når den skal være åpen.

Men med tak på er det ikke mye å utsette – bortsett fra at det er noe i scenografien som mangler.

Snaut 1,7 millioner kroner
Der bilen imidlertid virkelig skårer er på prisen (hvis den holder). 200.000 dollars står det på modellens ferske hjemmeside – med et reservasjonsgebyr på 50.000. 

Dette vil få Porsche og Ferrari og de andre til å svette. Noen av de aktuelle hybride sportsbilene fra de etablerte koster minst 1 million dollars. AMG Project One er vel 3 millioner? Og ut fra dagens papir-prestasjoner kan mange av disse – mer enn fire ganger så dyre biler – ende opp med å bli underlegne i alle skryteavdelinger som betyr noe.

Dersom du virkelig vil være en early adopter skal de første 1000 bygges som en Founders Series versjon – der er prisen 250.000 – fullt innbetalt ved bestilling. Og bilen får du en gang etter 2020 – det er da den skal ut på markedet.

Det er veldig sannsynlig at dette stopper kjeften på Tesla-skeptikerne en stund. Noen dager i hvert fall. Men det er jo ikke til å komme forbi at på to måneder har Teslas aksjekurs falt fra 385 til 312 dollars – først og fremst knyttet opp til Model 3.

Den som virkelig skal sette Tesla på kartet.

Kanskje ikke alle investorene setter pris på nye distraksjoner nå. Mange oppfatter Model 3 som en virkelig briste eller bære-situasjon.

Den første Tesla Roadster ble solgt i Norge i 2008. Vi var veldig tidlig på den. I løpet av bilens levetid kom det 92 nye til Norge – de siste ble faktisk registrert så sent som i 2014.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer