Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercedes-Benz gjør det bra i anleggsbransjen i Tyskland. Det anslås at en av to anleggsbiler i daglig drift er en Arocs. Også i Norge er anleggssegmentet et uttalt satsningsområde for importøren. Nå har Mercedes-Benz gitt Arocs flere oppdateringer og YrkesBil har vært i Tyskland for å se nærmere på nyhetene. Ny nødbrems Systemet ble tilgjengelig i sommer, og finnes på to- og treakslede biler godkjent for bruk på offentlig vei. Samtidig skal blindsoneassistenten Sideguard Assist fange opp eventuelle hindringer på høyresiden. De to radarene som sitter plassert foran bakakselen kan fange opp alt fra myke trafikanter til et helt vogntog. Drift på framaksel Løsningen skal også bidra til å redusere drivstofforbruket sammenlignet med en tradisjonelt drevet framaksel. Friksjonsfri clutch Hydraulikkoljen overfører kraften fra motoren og over til girkassa. Dette gjør at man kan kjøre opp, stoppe, og ta i gang igjen i svært bratte bakker kun ved å justere gassen. Siden clutchen er friksjonsfri vil den heller ikke gå varm. Under prøvekjøringen var det kanskje TRC som imponerte oss mest. Det er noe spesielt ved å rygge opp en bakke med full last, stoppe, for så å fortsette å rygge opp bakken uten problemer. Og dette gjør man kun ved å finjustere på gasspedalen. Se video av hvordan TRC virker (artikkelen fortsetter under videoen): Nye sikkerhetssytemer Et nytt og bedre kart skal ifølge Mercedes se terrenget langt frem, og derfor til enhver tid velge riktig gir tidligere og mer effektivt enn det en sjåfør vil klare. Produsenten anslår at PPC kan sørge for inntil fem prosent redusert drivstofforbruk. **Du kan lese mer om Arocs-oppdateringene, og vår prøvekjøring under krevende forhold, i neste utgave av YrkesBil** Se YrkesBils video fra prøvekjøringen av nyeste Arocs her:
|