Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Utvalget av elektriske varebiler i Transporter-segmentet med akseptabel rekkevidde og lastekapasitet er mildt sagt begrenset. Dette er bakgrunnen for at Posten Norge nå i samarbeid med LeasePlan skal prøve ut den elektriske varebilen Maxus EV80 fra den kinesiske bilprodusenten SAIC. Bilen er den eneste av sitt slag i Norden og postverket skal bruke den til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo sentrum. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør ikke elektriske varebiler mindre aktuelt. Helt elektrisk - Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet. Testbilen er registrert på nederlandske skilter, og skal heller ikke registrerers i Norge med det første. Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea. Det er LeasePlan som har hjulpet Posten med å skaffe elvarebilen. Leasingselskapet har en flåte på 50.000 biler i Norge, hvorav Posten er den desidert største kunden med 5.000 biler. LES OGSÅ: Elektrisk varebil på gang fra Mercedes Utprøvd teknologi Maxus er ett av produsentens egne bilmerker som nå selges i Europa. Brand Manager for SAIC i Europa, Lou Jedeloo, forteller til YrkesBil at de har solgt rundt 300 elektriske varebiler av typen EV80 - hovedsaklig i Nederland og Tyskland. På hjemmemarkedet har varebilen eksistert i over ti år, men da med forbrenningsmotor. I Europa skal den kun markedsføres som elbil - en variant som har vært i salg i Kina i tre år. - Det betyr at bilen er vel utprøvd, så vi vet at den fungerer, sier Jedeloo. Han viser også til at Shanghai Post kjører 300 slike elbiler, Huayu NEV leasing & rental company har 50 EV80 i drift, men har nylig bestilt ytterligere 500 eksemplarer. Kinas største ekspressbudselskaper, SF Group, har også et par hundre slike i parken. LES OGSÅ: Kinesisk elbuss på plass i Oslo På vei mot fossilfritt - Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i Zero. Trenger over 100 - I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff. Fakta: SAIC Maxus EV80 • Lengde 5,7 m, bredde 2 meter • Lastevolum 11.4 m3 • Batteri 56 KW • Hurtiglading tar to timer, langlading tar 7 timer. • Rekkevidde >200 km • SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler) • SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet
|