Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For folk som er interessert i slikt er det litt spennende å se hvordan kameraer (også infrarødt) og utvendige lys er integrert slik at du kan bruke denne bilen til å ta opp bilder av alt du gjør, hele tiden – og gjerne også når du beveger seg utenfor den. På vei opp bakken på terrengsykkelen (som henger bakpå) for eksempel? Kamera, kjør! 55 runder på parkeringsplassen for å finne en luke? Kamera kan få med seg alt, til og med ditt bistre ansiktsuttrykk. Lysene er der og kan brukes som kastere, eller som blitz, eller de kan nappes ut og brukes som lommelykter når du har mistet sykkelen din et sted. Smart. Litt smart i hvert fall. Telefon-appkontrollert det hele selvfølgelig, og også full wi-fi oppskrift. Men der sprakk frilufts-assosiasjonene. Ikke mye wi-fi ute i naturen ennå. Men som bil? Den heter altså FT-AC og følger vel på en måte i hælene på FT-4X som ble vist i New York ved påsketider, en slags sveitsisk Army-kniv på hjul. Den så dessuten ganske spenstig ut (jeg regnet vel med – og gjør det fremdeles – at den skal i produksjon), kanskje vesentlig spenstigere enn denne nye. Selvfølgelig ser denne litt mer moderne ut enn en RAV4 (som den kanskje er et alternativ til?), men noen topp-prestasjon fra CALTY er den ikke. Tacoma-inspirert aggressiv grill, heftige 20-tommers hjul med knaster, en profil med mye Cherokee i seg, svære fangere og litt femi grovt-terreng-slidere, disse elementene gir hele veien et litt for sterkt innrykk av at den gjerne vil være noe den ikke er. Det er akkurat som den gjerne ville skape noen av de samme vibbene som Wrangler-debuten dagen før. Klart Toyota gjerne vil gjøre noe Wrangler-aktig. Fem millioner biler så langt, og svært mange av de kundene har steget i gradene helt opp til Grand Cherokee. Men vi finner likevel noen avantgarde grep her som gir oss håp om at det neste soft-road-forsøket fra Toyotas California-studio virkelig kommer til å sitte. Det er ikke sagt noe om hva som er under denne bilen, eller hvordan oppskriften på drivlinjen lyder. Det eneste de sier er at den godt kan utstyres med en «no compromise» hybrid drivlinje – hva nå det måtte være. Det ble forresten ikke vist antydning av interiør heller. Men det er mulig jeg er litt negativt forutinntatt. Jeg blir gjerne det når det første jeg får vite er at initialene betyr noe så fjollete som «Future Toyota Adventure Concept».
|