img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Mer enn bare varebil
STUTTGART: Nye Mercedes Sprinter er mye mer enn bare selve kjøretøyet. Her er fem ting vi har lært om den nye storbilen.

1: Mye mer enn bare en bil

Mercedes Sprinter skal være mye mer enn bare en varebil. Nå er bilen en hub i et stort nettverk Mercedes skal styre. Mer om det i punkt to, men Mercedes Pro er starten på en ny tankegang hos Mercedes.

- Med den nye Sprinter blir vi ikke bare en produsent av en varebil, men en holistisk logistikkleverandør, sier Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Vans.

Sprinter skal være nerven i nettverket som skal ta varelevering og nyttekjøring ut av en-til-en-tankegangen, og inn i «big data»-århundret. Med maskinlæring og intelligente apper skal kjøringen reduseres til et minimum. Ikke fordi vi skal rekke over mindre, men fordi flaskehalsene skal fjernes og logistikkflyten forbedres.

- Det er «den siste kilometeren» som fortsatt er den mest komplekse og vanskelige delen å optimalisere i logistikk-kjeden, sier Matthias Winkenbach, doktor ved MIT.

- Og den økende urbaniseringen – vi har mer enn 40 megabyer innen 2020 – gjør denne logistikken enda mer kompleks.

Megabyer defineres som byer med minst 10 millioner innbyggere.

Legg til at vi ser en økning i netthandel, som igjen har ført til en økt forventning blant forbrukerne om leveringsevne og -fleksibilitet, så er det ikke vanskelig å skjønne at utfordringen med vareleveringen i byene øker.

Droner? Nei, ikke løsningen akkurat nå, ifølge Winkenbach.

- Droner ser vi ikke for oss verken i dag eller i morgen – først langt fremme i tid.

Derimot er det «big data» – data innsamlet fra et stort nettverk av enheter for å lære rutiner og vaner – som skal redde oss.

- Fremtidens biler må være designet fra bunnen av til å levere god og korrekt data [om vareflyt], og kanskje på sikt også lære og handle deretter.

- Big data og bruken av avanserte algoritmer er essensielt for å svare på utfordringen i «siste kilometer»-kompleksiteten, sier Winkenbach.

2: Mercedes Pro

Det er her Mercedes Pro kommer inn. Pro er enkelt sagt et flåtestyringssystem, à la Mercedes’ eget FleetBoard for tyngre kjøretøy, men med muligheter for nettopp fleksibel styring av kjøremønster og vareflyt i sanntid.

Med Mercedes Pro skal alt integreres i ett felles system. Digital kjørebok, tracking av kjøretøy, flåtestyring med servicekontroll, sanntids styring av hele det aktive bilnettverket.

Dette skal være den første bilen i en ny tid for varebilene, mener Mercedes.

Den teknologiske plattformen i bunn er viktigere enn selve bilen – og nå ønsker Mercedes større kontroll på hele bilens verdikjede enn tidligere. Forvent serviceavtaler gjennom Mercedes Pro som tungbilflåter allerede har via FleetBoard.

Og ja, Pro kan utveksle data med andre flåtestyringssystemer.

3: Nye drivlinjer

Mercedes fortalte ikke noe om tradisjonelle dieselmotorer til nye Sprinter, men kunne derimot avsløre at bilen vil bli tilgjengelig med forhjulsdrift. Firehjulsdrift blir selvsagt en mulighet, det blir også bakhjulsdrift for de som foretrekker det.

Fordelen med forhjulsdrift? Uten behovet for aksling bakover gjør at gulvet i varerommet kan senkes med 80 mm.

Om ikke dieselmotorer sto på agendaen, var derimot elektrifisering et tema. Alle varebilene* til Mercedes skal ha en elektrisk variant i løpet av 2019, forklarte Mornhinweg.

Batteri og drivverk hentes fra e-Vito. Det betyr 40,5 kWh batteri, fordelt på tre moduler – men på sikt vil modeller med både to og fire moduler kunne dukke opp. Det betyr i så fall henholdsvis 27 og 54 kWh.

40,5-utgaven skal gi mellom 150 og 200 kilometer rekkevidde, og skal kunne hurtiglades (opp til 80% på under en time).

For de som lurer på om en elektrisk varebil er noe som passer, tilbyr Mercedes nå en app som overvåker kjøremønster i løpet av en dag og gir en indikasjon på om en e-Sprinter kunne gjort samme nytten.

*: Med varebiler mener ikke Mercedes X-klasse. Selv om den organisatorisk ligger under Mercedes-Benz Vans, regnes den som en personbil …

4: Fleksibelt varerom

I likhet med utvalget drivlinjer, er også de forskjellige konfigurasjonene for bilens karosseri fleksibelt.

Tre akselavstander, tre takhøyder og fire karosserilengder står på menyen, samtidig som Mercedes nå ser på egne løsninger for å utstyre varerommet med smarte oppbevarings- og fraktløsninger.

Blant annet står et hyllesystem med individuelle samlebånd frem som et kreativt og praktisk alternativ for varebiler som brukes til distribusjon av matvarer.

- Bredden i bruken for en Mercedes Sprinter blir stadig bredere, sier Mornhinweg, og poengterer at det må reflekteres i mange varianter av bilen når den kommer på markedet.

Alt fra biler som skal brukes på byggeplasser til luksus-busser for VIP-er, for eksempel.

- Den gjennomsnittlige Sprinter kjøres mellom 6.000 og 350.000 kilometer i året, har mellom to og to hundre stopp om dagen, kjører med en nyttelast på mellom 200 og 3.000 kilo og huser mellom en og 20 mennesker.

Da er det liten tvil om at utvalget må være rikt.

5: Nytt dashbord

Mercedes kunne også vise frem dashbordet i den nye Sprinter. Her kjenner vi igjen elementer fra andre Mercedes-modeller, men også noen løsninger som er nye.

For biler med automatgir flyttes girspaken opp til rattstammen, slik personbilene til Mercedes gjør det. Det frigir plass i midtkonsollen til andre ting. I toppmodellen sitter en stor midtplassert skjerm, styrt av knapper på rattet.

Men et sentralt styrehjul slik vi er vant med fra V-klasse og andre Mercedes-personbiler fins ikke. Betyr det at skjermen er touch-basert, slik at eventuelle passasjerer kan styre multimediesystemet?

- Vi får se i februar, forteller interiørdesigner Stefan Handt med et lurt smil.

- Men passasjeren skal kunne styre det på en eller annen måte, avslører han.

Samtidig er han den som ga den klareste indikasjonen på når en full lansering av Sprinter vil forekomme.

- Hvorfor ikke et digitalt instrumentbord, slik vi ser i personbilene til Mercedes?

- Enkelt og greit fordi vi ønsket å bruke det samme instrumenthuset for alle modeller, og da valgte vi analoge instrumenter av kostnadsmessige hensyn, sier Handt.

- Men den store infoskjermen mellom instrumentklokkene gjør mye av samme nytten, sier han.

Med mulighet for flere USB-porter, 12V-uttak og trådløs lading av mobiltelefonen i en av de tre rommene på toppen av dashbordet og en integrert mobilholder til høyre for rattet (også med induksjonsmulighet) skal man ikke gå tom for strøm på mobiltelefonen med det første i nye Sprinter.

Det er kanskje greit når mobiltelefonen også blir enheten som gir deg tilgang til bilen (i stedet for tradisjonell nøkkel), og samtidig er med på å holde både deg og bilen oppdatert om nye oppdrag og endringer i kjøremønsteret i sanntid.

Fremtiden for varebiler ser altså ut til å treffe oss i februar.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer