Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jaguar I-Pace er kanskje den mest ettertraktede Jaguaren noensinne i Norge. Ikke rart, for med forventet rekkevidde på over 500 kilometer og lekker design er I-Pace en etterlengtet konkurrent til Tesla. Med hashtagen #jaguarelectrifies over hele siden er den ikke særlig diskret der den står, men det er nok noe av poenget også. Like fullt ønsker ikke Jaguar å vise bilen umaskert riktig enda. Vi har fått lov å bli med på en prøvetur av den nye elbilen gjennom gatene i Los Angeles, men begynner med en prat med Simon Patel, sjef for drivlinje-programmet til Jaguar I-Pace. - Ordrebøkene åpner i mars, og bilen skal vises litt i forkant av det, sier Patel. Det er ikke utenkelig at Jaguar velger å bruke utstillingen i Genève for å vise den endelige produksjonsmodellen. Bilen Patel og jeg kan se gjennom vinduet til Mel’s Diner i Hollywood, er veldig lik konseptet Jaguar viste nettopp her i LA for et år siden, og slik blir produksjonsutgaven også. - Dette er den første TT-bilen, sier Patel og peker på den tungt maskerte bilen utenfor. TT betyr i denne sammenheng «tool tryout». Dette er med andre ord den første bilen bygget med de verktøyene som den endelige produksjonsmodellen skal bygges med, og er således veldig nær bilen som ruller på norske veier neste år. Byggingen av bilen skal foregå på samme samlebånd som baby-SUV-en E-Pace, men de to bilene har ifølge Patel «lite til felles». Hovedgrunnen til at produksjonen skjer i Østerrike er at kapasiteten på Jaguars fabrikker i England er på makspunktet. Les også: Jaguar I-Pace blir racerbil (saken fortsetter) På tur Også under panseret blir det et lite bagasjerom, avslører Patel. Vi setter oss i bilen, og Patel trykker på D-knappen på midtkonsollen. Girknappene er i metall, og hendlene for blinklys og vindusviskere er delvis i metall, delvis i plast – litt finere enn i dagens Jaguar-modeller. Selv om interiøret er tildekket, klarer jeg å skimte en del: To berøringsskjermer i midtkonsollen som styrer alle funksjoner, kombinert med to kontrollhjul med fysisk tilbakemelding. Interiøret ellers vil nok minne en del om konseptet: Førerorientert og sporty. Se spionbilder av interiøret her. Sporty skal også bilen være å kjøre. - Vi skal promotere «Jaguarheten», kjøreegenskaper, image. Vi har historien, og nå ser vi fremover, sier Patel. Jaguar har ingen planer om å legge inn noe tilsvarende «Ludicrous Mode» ala Tesla, men satser heller på de tre kjøremodiene vi kjenner fra før: Eco, Normal og Dynamic. Bilen kjennes stiv ut, men ikke stump – og justerbart understell med luftfjæring blir ekstrautstyr. Bilen er – jeg holdt på å si «selvfølgelig» – kjapp. 400 elektriske hester og 700 Nm moment er prima. Egen programvare - De autonome funksjonene programmerer vi selv for å raskt kunne snu oss rundt, sier Patel. Også batteristyringen er gjort innenfor Jaguars egne vegger. - Batteriet er utviklet av oss i Jaguar Land Rover, det aller meste av programvaren for batteristyringen er gjort «in-house», sier Patel. Foreløpig vil ikke Patel avsløre noe om ladekapasitet. Spør du meg vil alt under 150 kW være skuffende – men vi må naturligvis ha ladere som støtter slike hastigheter også. Vi vet derimot hvor stort batteriet blir: 90 kWh. Det skal holde til «minst 500 km rekkevidde etter NEDC», ifølge Jaguar – mer nøyaktig vet vi ikke før bilen avdukes til våren. - Hva med prisen på bilen, er det avgjort? - Nei, men dette er en SUV i premium-segmentet med en del unike egenskaper. Bilen blir priset deretter, resten må du bare tenke deg til, sier Patel. - Vi har rundt 25.000 interessenter så langt. Ikke alle disse har betalt depositumet, men veldig mange. Mange av disse er i Norge, men det er nok mange som har «dobbeltbooket seg», og reservert både I-Pace og Audi e-tron – for så å ta den som kommer først. Med mindre Audi virkelig kaster seg rundt nå vinner Jaguar den duellen. Og dere som står på listene til Jaguar har nok virkelig noe fint å glede dere til.
|