img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Førsteinntrykk: Jaguar I-Pace
LOS ANGELES: Alt ligger til rette for at dette blir en suksessmodell for Jaguar i Norge – så lenge forhandlerne klarer ta unna etterspørselen.

Jaguar I-Pace er kanskje den mest ettertraktede Jaguaren noensinne i Norge. Ikke rart, for med forventet rekkevidde på over 500 kilometer og lekker design er I-Pace en etterlengtet konkurrent til Tesla.

Med hashtagen #jaguarelectrifies over hele siden er den ikke særlig diskret der den står, men det er nok noe av poenget også. Like fullt ønsker ikke Jaguar å vise bilen umaskert riktig enda.

Vi har fått lov å bli med på en prøvetur av den nye elbilen gjennom gatene i Los Angeles, men begynner med en prat med Simon Patel, sjef for drivlinje-programmet til Jaguar I-Pace.

- Ordrebøkene åpner i mars, og bilen skal vises litt i forkant av det, sier Patel.

Det er ikke utenkelig at Jaguar velger å bruke utstillingen i Genève for å vise den endelige produksjonsmodellen.

Bilen Patel og jeg kan se gjennom vinduet til Mel’s Diner i Hollywood, er veldig lik konseptet Jaguar viste nettopp her i LA for et år siden, og slik blir produksjonsutgaven også.

- Dette er den første TT-bilen, sier Patel og peker på den tungt maskerte bilen utenfor.

TT betyr i denne sammenheng «tool tryout». Dette er med andre ord den første bilen bygget med de verktøyene som den endelige produksjonsmodellen skal bygges med, og er således veldig nær bilen som ruller på norske veier neste år.

Byggingen av bilen skal foregå på samme samlebånd som baby-SUV-en E-Pace, men de to bilene har ifølge Patel «lite til felles».

Hovedgrunnen til at produksjonen skjer i Østerrike er at kapasiteten på Jaguars fabrikker i England er på makspunktet.

Les også: Jaguar I-Pace blir racerbil

(saken fortsetter)

På tur
I bunnen kjører I-Pace på en helt ny plattform bygget spesielt for elektrifisering. Med hjulene skjøvet så langt ut i hjørnene som mulig, maksimeres interiørplassen, og den 468 centimeter lange bilen har et stort bagasjerom.

Også under panseret blir det et lite bagasjerom, avslører Patel.

Vi setter oss i bilen, og Patel trykker på D-knappen på midtkonsollen. Girknappene er i metall, og hendlene for blinklys og vindusviskere er delvis i metall, delvis i plast – litt finere enn i dagens Jaguar-modeller.

Selv om interiøret er tildekket, klarer jeg å skimte en del: To berøringsskjermer i midtkonsollen som styrer alle funksjoner, kombinert med to kontrollhjul med fysisk tilbakemelding. Interiøret ellers vil nok minne en del om konseptet: Førerorientert og sporty.

Se spionbilder av interiøret her.

Sporty skal også bilen være å kjøre.

- Vi skal promotere «Jaguarheten», kjøreegenskaper, image. Vi har historien, og nå ser vi fremover, sier Patel.

Jaguar har ingen planer om å legge inn noe tilsvarende «Ludicrous Mode» ala Tesla, men satser heller på de tre kjøremodiene vi kjenner fra før: Eco, Normal og Dynamic.

Bilen kjennes stiv ut, men ikke stump – og justerbart understell med luftfjæring blir ekstrautstyr.

Bilen er – jeg holdt på å si «selvfølgelig» – kjapp. 400 elektriske hester og 700 Nm moment er prima.

Egen programvare
Hvor mange selvkjøringsfunksjoner bilen får vil ikke Patel si noe om enda – ei heller om bilen får programvareoppdateringer via skyen. Men mye av det som ligger under skallet har Jaguar full kontroll på, siden de har skrevet det meste av programvaren selv.

- De autonome funksjonene programmerer vi selv for å raskt kunne snu oss rundt, sier Patel.

Også batteristyringen er gjort innenfor Jaguars egne vegger.

- Batteriet er utviklet av oss i Jaguar Land Rover, det aller meste av programvaren for batteristyringen er gjort «in-house», sier Patel.

Foreløpig vil ikke Patel avsløre noe om ladekapasitet. Spør du meg vil alt under 150 kW være skuffende – men vi må naturligvis ha ladere som støtter slike hastigheter også.

Vi vet derimot hvor stort batteriet blir: 90 kWh.

Det skal holde til «minst 500 km rekkevidde etter NEDC», ifølge Jaguar – mer nøyaktig vet vi ikke før bilen avdukes til våren.

- Hva med prisen på bilen, er det avgjort?

- Nei, men dette er en SUV i premium-segmentet med en del unike egenskaper. Bilen blir priset deretter, resten må du bare tenke deg til, sier Patel.

- Vi har rundt 25.000 interessenter så langt. Ikke alle disse har betalt depositumet, men veldig mange.

Mange av disse er i Norge, men det er nok mange som har «dobbeltbooket seg», og reservert både I-Pace og Audi e-tron – for så å ta den som kommer først.

Med mindre Audi virkelig kaster seg rundt nå vinner Jaguar den duellen.

Og dere som står på listene til Jaguar har nok virkelig noe fint å glede dere til.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer