Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Endringer i den norske DAF-organisasjonen Vidar Melleby (t.v.) har brukt det seneste året på å bygge opp den nye DAF-organisasjonen i Norge. Ved nyttår bytter han beite. Nå er Håkan Blomén på plass i sjefsstolen. |
||||||||||||||||
– Jeg slutter ved nyttår. Ingen dramatikk i det, men jeg er 55 år og har 35 mil pendlevei. Totalt bruker jeg bortimot fire timer i bil hver dag for å reise mellom hjemmet mitt i Sverige og kontoret på Langhus, sier Vidar Melleby til YrkesBil.no. Mens Melleby nå blir «fulltidssvensk», og starter i jobb hos den svenske avdelingen til påbyggerselskapet Igloocar, er det en ekte svenske som har kommet til Norge for å overta som sjef for Nordic Truck Center, selskapet som håndterer alt DAF-salget her i landet. Håkan Blomén startet 1. november i jobben som Country Manager. – Jeg ser frem til å være med på å løfte DAFs posisjon i Norge, sier Blomén. Startet i DAF i 1987 – Den første salgsjobben jeg fikk var hos DAF i 1987. Da kom jeg rett fra smøregrava på en Norolstasjon, etter først å ha vært i militæret og kjørt tankbil, forteller Melleby. I første omgang var han i DAF-systemet i halvannet år, deretter en kort periode hos Mercedes-Benz og hos en gravemaskinimportør før han i 1994 ble den første ansatte i SKAB Norge og var med på å bygge opp påbyggeren i det norske markedet. I 2008 begynte han i DAF Norge, og har siden jobbet med DAF fem til nå. – Det rart med det – hjertet banker som regel litt ekstra for det du begynte med, sier Melleby. Etter at DAF-fabrikken 1. august i fjor overtok importen til Norge, fra det private selskapet DAF Norge AS (eies av Autonor AS i Råde) som hadde hatt agenturet i 35 år, har Melleby vært sentral i å bygge opp den nye organisasjonen. Salgstallene for det nederlandske merket var i fjor på et bunnivå her til lands, med drøyt én prosent markedsandel. Kun 69 nye DAF ble registrert i Norge i 2016. – Det var ganske tungt og prosessen har nok vært noe mer komplisert og tatt noe mer tid enn det mange kanskje trodde på forhånd. Men nå har organisasjonen «satt seg» og det ser lyst ut fremover, sier Melleby. Ny struktur DAF Trucks Norge AS eies direkte av fabrikken og er importør og ansvarlig for teknisk support og forsyning av reservedeler. Jarle Mauritzen og Rune Engeset er de eneste ansatte i selskapet, med ansvar for henholdsvis teknisk support og deleforsyning. Nordic Truck Center AS står for alt salg av nye DAF. Selskapet har ti ansatte og sorterer under Nordic Truck Centers hovedkontor i Markaryd i Sverige, som også er hovedkontor for forhandlernettet i Finland. Team Verksted AS, som er en frittstående verkstedkjede, har kontrakt direkte med DAF-fabrikken som partner ved fem av sine verksteder i Norge (Langhus, Oslo, Trondheim, Kristiansand og Bergen). I tillegg har E18 Truck Center i Porsgrunn og Maskin og Auto Service AS i Stavanger kontrakter. Liker utfordringer – Jeg liker å jobbe med underdogs. Nå er verken DAF eller Mercedes-Benz underdogs om man ser på andre lastebilmarkeder, betydelig større enn de norske og svenske, men her er de det. Det er spennende, sier Blomén. – Håkan og jeg er nok litt like der. Vi liker utfordringer og er konkurransemennesker. Jeg har sagt i mange år at «står du midt oppe på en topp, så er det samme hvilken vei du går – det går bare nedover. Står du langt nede er det tungt å gå, for du går i motbakke, men du kommer oppover», sier Melleby. **Les mer om «nye DAF i Norge» i YrkesBil nr. 1 – 2018. I «Bilsalg spesial»-utgaven intervjuer vi alle de største importørene av lette og tunge nyttekjøretøy i Norge om året som gikk og tiden som kommer. Ikke abonnent? Bli det her!**
|