img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Avviker fra Lamborghini
Lamborghini gjør det igjen. 50 år etter fire-seteren Espada kommer de med en ny, like oppsiktsvekkende, avviker. En ny oppskrift på en ny type superbil.

Urus heter den, selvfølgelig en okseassosiasjon i det navnet også.

Men kanskje de har valgt navnet ekstra omhyggelig denne gangen, for Urus, eller Aurochs, er egentlig en utdødd art. Kanskje Lamborghini mener de skal blåse liv i Urusen igjen – for makan til deres firehjuls-utgave har ingen sett – akkurat som ingen har sett den firbente heller.

Super SUV kaller de den nye. De har vel rett med hensyn til SUV-begrepet. 2,2 tonn, 23-tommers hjul og en høyde over havet på 164 centimeter (noen cm lavere enn både Bentayga og Cayenne som den deler plattform med) burde kunne rettferdiggjøre SUV-betegnelsen.

Heftig
Super-delen av presentasjonen er utvilsom. 650 hester (foreløpig), nulltilhundre på 3,6, (0-200, nesten enda mer imponerende: 12,8), toppfart rett over 300, keramiske bremser og et felt som heter EGO på kjøremodus-menyen, burde være nok til å illustrere at dette nok blir ganske supert.

Og en oppskrift ingen etablert produsent har forsøkt seg på før.

Ikke en gang Lamborghini med sine tidligere ørkenkrigere. For dette nye innslaget har jo også former som man venter fra en italiensk spydspiss-produsent. Det kan man vanskelig si om gamle LM2.

Akkurat som det finnes andre luksus-SUV-er med sportslige ambisjoner i dag, fantes det firesetere med luksus-sportslige ambisjoner da Lamborghinis Espada ble gjort klar til lansering for 50 år siden

Mens Aston Martin DBS var for trang og for mye racing, Bristol 410 var for diskret og Maseratis Quattroporte fant seg overhodet ikke til rette, verken blant sports- eller luksusbiler.

Gikk egne veier
Så lagde Lamborghini oppskriften til et helt nytt segment. V12 som vi kjente den fra Miura og 400 GT. Karosserier som vi kjente fra andre av Gandinis Bertone-kreasjoner.

«Kommer aldri til å selge» ropte renblods-spesialistene i munnen på hverandre, like forskrekket som da Porsche startet med off-roadere.

Akkurat som hos Porsche ble avvikeren er kjempesuksess. Espada ble den mest solgte Lamborghinien ever, inntil det kom in ferske penger som utvidet Countach-samlebåndet.

Tung satsing
Lamborghini er ganske sikker på Urus-suksessen også. Det var under den forrige Lambo-sjefen (nå Bugatti-topp) Stefan Winkelmann at Urus-planene ble lagt.

Blant annet skulle det ansettes 500 nye medarbeidere, på toppen av de litt-over-tusen som allerede arbeidet der, og produksjonsanlegget skulle økes fra 80.000 til 150.000 kvadratmeter.

Da er det veldig sannsynlig at du har gjort hjemmeleksen slik at du vet at dette kommer til å selge.

Planlagt produksjonstall har de riktignok vært svært forsiktige med å kommunisere i det siste, men i første halvår 2017 har Lamborghini levert 2.100 biler. Dersom de virkelig når de 3.500 bilene per år som de har antydet tidligere, betyr det like mange SUV-er som de andre til sammen.

Utfordringer
Faren er selvfølgelig at man vil se kannibalisering, slik som Bentley opplever nå. Bentayga utgjør nå halvparten av Bentley-salget, samtidig som salget av de firedørs er på vei nedover. 

Men Porsche har vel, på sin side, ikke opplevd nedgang på 911 etter at de har innført to linjer med solide SUV-er.

Urus er attraktiv dels fordi den åpenbart er en Lamborghini, og dels fordi den byr på noe som foreløpig er enestående. Så enestående at Ferrari, for eksempel, har sagt at «SUV? Kommer aldri på tale». 

Selv der myker de opp det standpunktet nå.

Svelger kameler
De har jo myket opp andre standpunkt her også. Turbo for eksempel. Kunstig åndedrett har vært fy fy i Sant Agata Bolognese.

Nå har de dobbelt opp av dem – men det er selvfølgelig fordi det var en slik passende oppskrift de fant på Volkswagens avdeling for tilgjengelige motorer.

Det var der de fant selve bilen også – så vi kan vanskelig kalle denne like italiensk som de andre Lamborghiniene.

Plattformen er Folkevogn-gruppens MLB som også brukes av Q7, Bentayga og Cayenne.  Men i den italienske versjonen er sluttproduktet blitt litt lenger, litt lavere og litt bredere. Og vi blir lovet prestasjoner som går uttapå de tre fetternes. 

Også når det gjelder hive-ut-ankeret-avdelingen også. Skivebremsene stopper deg på litt over 33 meter fra 100.

Teknikken
Dere fikk noen av de første vitale målene og prestasjonene for et par dager siden. Men det er vanskelig å tro at det vil stanse der. 

De har beholdt sin tradisjonelle «Tamburo» der man kan velge kjøremodus (programmene Sport, Corsa og Sabbia (sand) er forresten tilleggsutstyr!). De har en skikkelig Torsen-diff. De har bakhjulsstyring.

De har lagt inn alle elementene som skal gjøre denne til en håndterbar bil med klassiske Lambo-egenskaper.

Hvorfor ikke da også fortsette i andre klassiske Lamborghini-spor? 

Flere derivater?
Greit. Vi vet at det kommer en hybrid, men det betyr bare noen hester mer – oppunder 700.  Men her er det åpenbart plass til enda flere hester. Så jeg ser jo slett ikke bort fra at vi kommer til å få både en AV og en Performante-utgave. Kanskje også en ribbet Superleggera?

Men det jeg virkelig ønsker meg er en Spyder. Med alle fire dørene intakt – ikke som hos Land Rover der de feiget ut og nøyde seg med to da de åpnet Evoque

Åpen, firedørs, fireseter i 300. Nå snakker vi hinsides.

Det vi imidlertid virkelig venter på er konkurrentene – for å se i hvor stor grad de kan bli konkurrenter. Aston Martin DBX, Rolls-Royce Cullinan, den nye G-Wagen i Maybach-versjon og Ferraris kommende (tross alt) FUV.

Det er ikke veldig relevante biler – markedet er vel på under 30.000 enheter for ultra-lux produktene. 

Det gøyale er at Lomborghini har jo alibier nok til å kunne kalle Urus praktisk også:

Bakkeklaring på 16 cm – som kan løftes til 25 – burde absolutt gi muligheter for tur på hytta også. Og 616 liters bagasjerom, som kan økes til 1600 liter når du legger ned baksetene forteller om en Grand Touringbil for to som også er ganske enestående.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer