Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
MOIA har vært oppegående et års tid. Det er VW-gruppen som har startet det. «Hvis ikke vi gjorde det, ville andre tatt kontrollen på dette området», sier Thomas Sedran – Strategisjef i konsernet. Antakelig med rette, bildeling og urban mobilitet er ikke akkurat i den råeste oppstartsfasen lenger. Her er det seriøse aktører på gang. Det var under den nettopp avsluttede TechCrunch Disrupt-konferansen i Berlin at MOIA for alvor viste seg frem. Blant annet med en av de bilene de skal bruke i sitt første storskalaforsøk. Pen symmetri i dette, det var under TechCrunch i London i desember i fjor at MOIA fortalte at de fantes. Etter det har de utviklet seg ganske stille, blant annet med et pilotforsøk i Hannover, og med en meget beskjeden stand på bilutstillingen. De la vel beslag på ca. 12 kvadratmeter i etasjen over der VW-konsernet eide absolutt hele hallen. Munter kontrast, kan man si. Jeg snakket mye med folkene der da, og selv om de selvfølgelig snakket alle de banale frasene om selvkjørende Sedric og slikt, hadde de beina beundringsverdig fast plantet på bakken. Det ser vi også etter presentasjonen deres i Berlin i forrige uke. Målet foreløpig er ikke å by oss på månelandingsteknologi. Etter 30.000 forsøksturer i Hannover skal de sakte og sikkert lure 200 biler inn i Hamburg-trafikken i løpet av neste år. Det skal senere økes til 1000. Bilen er basert på VW Crafter, men i en helelektrisk utgave der store deler av interiøret er fullstendig nytt, akkurat som drivlinjen. Den skal kunne klare 300 km mellom ladninger, og på 30 minutter skal man ha klart å lade bilen til 80 % av kapasiteten. Disse bilene er alle sjåførstyrt og opererer en og en, i motsetning til de franske Le Cristal som kan kobles sammen til lange tog styrt av behovet. Det er disse som har vært utprøvd her hjemme i år, som selvkjørende enheter. Og Cristalene er også aktuelle i dette tyske forsøket som delvis skjer sammen med tyske jernbaner. Hele formålet er nemlig i første rekke å frakte passasjerer fra jernbanestasjonen til deres neste destinasjon. Taxi til pris av en bussbillett er målet. Man bestiller turen på en app, forteller hvor man reiser fra og hvor man vil. En automatisk sentral sammenligner alle forespørslene, fordeler turene på de forskjellige bilene, gir passasjeren beskjed om hvilken bil og når den kommer og når den vil nå målet, og sjåføren sitter bare og kjører etter en rute som sentralen har regnet ut for den bilen. Hamburg by er ivrig med på forsøket, bilene opererer på en lokal Hamburg-lisens, og i første omgang regner man med at disse vil kunne ta seg av en prosent av Hamburgs kollektivtrafikk. Man kan også se på registreringsskiltene at dette er et forsøk som tas alvorlig. Den første bilen er registrert MO IA 1E – ikke akkurat det vanlige mønsteret på tyske kjennemerker. MO-skiltet tilhører en liten plass som heter Moers. Jeg har aldri hørt at noen bilfabrikk har latt sine biler registrere der før.
|